De svenska avgasreglerna har hindrat många privatpersoner från att importera sin drömmotorcykel från ett land utanför EU. Det blev följden av den lagändring som skedde då Vägverket tog över ansvaret för avgasfrågorna från Naturvårdsverket.
Nu har Vägverket snabbt ändrat bestämmelserna i författningssamlingen.
-- Nu gäller samma regler som tidigare för motorcyklar som är tillverkade 1999--2003. Vi ser även över bestämmelserna för nya motorcyklar, säger avdelningschef Per Wenner på Vägverket.
Varje år importeras cirka 200--250 exklusiva motorcyklar av privatpersoner.
-- Sverige har strängare avgaskrav än en del andra länder, exempelvis USA. Det har varit ett problem för dem som vill importera Goldwing-maskiner eller andra exklusiva maskiner till ett lägre pris än det hos återförsäljare som tar hem motorcyklarna via generalagenterna, säger Per Wenner.
Undantagen från avgaskraven som trädde i kraft 1 oktober gäller endast privatimporterade motorcyklar.