Medievärlden är i ständig förändring och på senare tid har det blivit allt svårare att rapportera om händelser från landsbygden. Öst Media har därför valt att dra igång ett projekt där lokalbefolkningen får chansen att bidra.
Först ut var Ydre 360 – men nu är det dags för Borensberg att kliva in i projektet. Kvartetten som kommer sköta rapporteringen är Jennifer Mayer, Johan Tiljö, Agnes Ganestål och Johan Karlberg.
– Egentligen hade jag inte tänkt att hoppa på överhuvudtaget, men det fanns folk som pushade mig. Jag är ju hobbyfotograf i grunden och så tänkte jag att det kunde bli roligt att skriva, säger Johan Karlberg.
– Jag blev också pushad in i det här. Faktum är att jag har svårt att tacka nej, haha. Jag brinner för landsbygdsfrågor och tänker mest skriva om såna frågor. Jag tror att det här är en kalasbra erfarenhet, tillägger Johan Tiljö.
Borensberg 360 är en blogg och även om många av texterna liknar redaktionellt material så är formen friare. Samtliga texter granskas, för övrigt, av reportrar innan det publiceras.
– Det är en kul grej eftersom man får löpande coaching. Tidigare så har jag velat plugga journalistik, men det har alltid landat på någonting annat. Dock så ska jag ge det här ett ordentligt försök, säger Jennifer Mayer.
Gänget har redan kommit igång med textproduktionen. Första artiklarna publicerades för två veckor sedan.
– Dessförinnan fick vi lite information om hur vi ska tänka kring det här. Sedan var det bara att dra igång, säger Jennifer Mayer.
Målsättningen är att skriva två artiklar i månaden:
Vad har ni skrivit om hittills?– Jag har skrivit om ett coverrockband och om en tomtevandring, säger Johan Karlberg.
– Min första artikel handlade om ett adventssoaré. Härnäst ska jag skriva om ett byggprojekt i Fornåsa, kompletterar Johan Tiljö.
Hur känns det i kroppen när ens texter har blivit publicerade?– Det är skitkul. Jag gick till och med och köpte papperstidningen när jag fick höra att min text fanns med, säger Jennifer Mayer.
Skribenterna hoppas också att lokalbefolkningen hör av sig med nyhetstips.
– Vi vill gärna få inputs om vad folk vill läsa om framöver. Det är viktigt att det finns ett allmänintresse, säger Johan Karlberg.