Vägverket har delat ut ett skriftligt material om hur Strömbron kommer att se efter omgörningen som ska vara klar i november. I materialet står det att lastbilar och bussar inte kommer att kunna mötas på bron utan att köra på gång- och cykelbanan.
Flera Borensbergsbor oroar sig nu för att den nya Strömbron kommer att bli ännu mer trafikfarlig för oskyddade trafikanter. Några tunga fordon på gång- och cykelbanan vill man inte ha.
-- Där går ju ungar, hundar... Kan det komma upp fordon där kan vi inte gå på Strömbron längre, säger en Borensbergskvinna som oroar sig för att det kommer att ske dödsolyckor på bron.
Magnus Johansson är projektledare på Vägverket region sydöst. Han säger att det inte alls är meningen att några fordon ska köra på gång- och cykelbanan.
Breda fordon ska istället kunna gå ut i en 20 till 30 centimeter bred ränna som skiljer körbanan från gång- och cykelbanan. Eftersom den rundade rännan är tio centimeter djup måste fordonen sakta farten när de använder den.
Eventuellt ska Vägverket sätta upp stolpar i början, slutet och mitten av rännan så att man inte ska kunna åka ut i den på hela sträckan.
Kan man som gångare eller cyklist känna sig helt säker på bron?
-- Alla trafikanter har ju ett ömsesidigt ansvar så naturligtvis kan man inte gå där utan att vara observant, säger Magnus Johansson.
Syftet med ombyggnaden av Strömbron är att öka trafiksäkerheten för gångare och cyklister. Med tanke på förutsättningarna kan man enligt Magnus Johansson inte åstadkomma någon hundraprocentig lösning på problemet med säkerheten.