Efter kritiken: Den omtalade avfarten har gjorts om

Förvirringen kring infarten till Borensberg, från riksväg 34, har varit stor. Nu har Trafikverket lagt 300 000 kronor på att göra om infarten.

Infarten till Borensberg på riksväg 34 har gjorts om, efter kritik från trafikanter. Här är den nya lösningen, där vänster körfält upphör och spärrområdet till höger är borttaget.

Infarten till Borensberg på riksväg 34 har gjorts om, efter kritik från trafikanter. Här är den nya lösningen, där vänster körfält upphör och spärrområdet till höger är borttaget.

Foto: Peter Calén

Borensberg2022-10-27 06:00

Infarten till Borensberg från riksväg 34 har tidigare väckt reaktioner och efter kritiken beslutade Trafikverket att infarten skulle göras om.

Under onsdagen och torsdagen förra veckan genomfördes arbetet, mot en kostnad på 300 000 kronor. Jonas Danielsson, projektledare på Trafikverket, är nöjd över den nya trafiklösningen.

undefined
Infarten till Borensberg på riksväg 34 har gjorts om, efter kritik från trafikanter. Här är den nya lösningen, där vänster körfält upphör och spärrområdet till höger är borttaget.

– Den är betydligt bättre än den som var innan. Nu har vi en utformning som de flesta trafikanter känner igen sig i och det skapar en trygghet och mindre risk för olika situationer som kan leda till olyckor, säger han.

I den tidigare trafiklösningen upphörde höger fil, med hjälp av ett spärrområde, strax innan infarten till Borensberg. För de trafikanter som sedan skulle svänga höger i korsningen, in till Borensberg, väntade en hård inbromsning och därefter en förflyttning tillbaka till höger, till en svängfil.

undefined
Här syns den tidigare trafiklösningen på riksväg 34, strax innan infarten till Borensberg. Fram till och med förra veckan, när infarten byggdes om, upphörde höger körfält med hjälp av ett spärrområde. Därefter fanns en svängfil till höger för de trafikanter som skulle svänga in till Borensberg.

Nu är vägen omgjord och spärrområdet till höger är sedan förra veckan borttaget. I stället är det nu vänster fil som upphör. Höger körfält är nu det genomgående och på så sätt blir det mer naturligt för de trafikanter som ska svänga höger in mot Borensberg.

Varför man valde att utforma infarten på sättet som man först gjorde vet inte Jonas Danielsson.

– Jag var inte med på den tiden, så jag kan tyvärr inte svara på det. Jag fick ärva projektet när allting var byggt och klart. Jag bryr mig inte om att gräva i det heller. Mitt intresse var att vi skulle få till någonting som fungerar och är bra.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!