– Man kommer inte känna igen sig, säger Einar Schuch, regional direktör för Trafikverket när en del av vägen ska testköras för första gången under torsdagsförmiddagen:
– Det är bra att vi byggt en ny mötesfri väg med mitträcken, den är värd sin vikt i guld.
Enligt Julie Tran (C), regionråd i Östergötland, kunde man redan 2005 se behovet av en ny väg i området där det färdas 5 000 fordon per dygn.
– Sträckan fanns med på 100-listan av Sveriges mest olycksdrabbade vägar, säger hon.
Arbetet med vägprojektet inleddes hösten 2018 och står nu alltså klart till en kostnad av 200 miljoner kronor.
Vägverket har tidigare betonat att syftet med ombyggnaden är att öka just trafiksäkerheten, men också att förbättra framkomligheten och förkorta restiden för alla trafikanter. Högsta tillåtna hastighet nu blir 100 kilometer i timmen.
Förutom mitträcken har man under arbetets gång också rensat bort träd och större stenar längs sidorna av vägen. Det har också kommit upp viltstängsel för att minska risken för olyckor.
I samband med förhandsvisningen fanns även Motalas kommunalråd Annelie Almérus (M) på plats för att se slutresultatet och färdas några kilometer längs den nya sträckningen, norr om den gamla, som nu befrias från tyngre trafik.
– Motalaborna har väntat väldigt länge på den här vägen. Men den binder också samman Motala med Borensberg och öppnar upp för fantastiska boendemiljöer vid Boren, säger hon.