De har inte fått betalt – stark kritik mot Booking.com

I april startade systrarna Ek upp Hotell Vik i Borensberg, men de har fortfarande inte fått någon utbetalning från bokningssidan Booking.com

Linnea Weidmann och Johanna Ek är båda frustrerade och arga över att inte få gehör från bokningsjätten Booking.com

Linnea Weidmann och Johanna Ek är båda frustrerade och arga över att inte få gehör från bokningsjätten Booking.com

Foto: Lina Gillman

Borensberg2023-09-15 08:40

– Hade vi bara haft hotelldelen som enda inkomstkälla i verksamheten hade vi gått i konkurs, som tur är har vi fler ben att stå på, säger ägaren Johanna Ek. 

Hon driver Hotell Vik ihop med systern Carina Ek, utöver hotellverksamhet har de även restaurang och kafé. Sedan de öppnade i april har de använt sig av bokningstjänsten Booking.com och den 14 april fick de sin första bokning den vägen. Men några pengar har de inte sett. 

– Första gången vi kontaktade dem om utbetalning var den 23 april, de säger sig ha utbetalningar var tionde dag, säger Johanna. 

Linnea Weidmann, som har jobbat på Hotell Vik sedan starten, berättar att de ringt kundtjänst sedan i april och varje dag de senaste tre veckorna. 

undefined
Linnea Weidmann och Johanna Ek är båda frustrerade och arga över att inte få gehör från bokningsjätten Booking.com

Vad säger kundtjänsten? 

– Att det ligger ett ärende hos finanskontoret när de söker på vår verksamhet. När vi ber om numret dit så får vi svaret att de inte har något nummer, utan att de bara kommunicerar via chattar i Teams. Vi kan själva inte se vad det är för ärende och vi kan inte få tag i dem som sägs hantera ärendet.

Johanna fyller i: 

– Vi har hela tiden fått fakturor för att vi använder oss av deras sida, men vi har inte fått några utbetalningar. Vi är uppe i ett sexsiffrigt belopp som vår verksamhet inte har fått in. 

Hur påverkar det er verksamhet? 

– Förutom att det tar tid och energi, som kunde ha lagts på företaget, så är det klart att det bromsar oss. Vi kan inte utvecklas i den takt vi har planerat, det är mycket pengar det rör sig om nu, speciellt för ett nystartat företag.

undefined
De förklarar att strulet med booking.com det tar både tid och energi som kunde lagts på att utveckla företaget.

Linnea berättar att både banken och deras revisor är inkopplade.

– Vår bank har begärt transaktionsunderlag från Booking.com så vi kan bevisa att inga transaktioner har gjorts. Vår bank kan inte heller se några försök till överföringar. Revisorn rekommenderar oss att dra allt vidare till inkasso/kronofogden. 

Vad känner ni just nu?

– Mest frustration och ilska för att vi inte får gehör. Booking.com är en jätte inom bokningstjänster och att inte ens kunna få ett nummer till rätt instans gör att jag starkt ifrågasätter både deras storhet och seriositet, säger Johanna. 

Hur går ni vidare nu?

– Vi har kvar bokningsfunktionen hos Booking.com men sköter betalningen här på plats. Vi kräver att få in våra pengar och kommer ta till rättsliga åtgärder om det behövs, säger Johanna Ek.

Via en mejladress på Booking.com meddelar företagets presskontakt att de svarar skriftligt på frågor. Men de väljer bara att svara på två av de frågor som tidningen skickar. De skriver: 

"Vi beklagar den försening av betalningar som några av våra boendepartners upplevt den senaste tiden, och kan bekräfta att de allra flesta nu har fått sina betalningar. Våra boendepartners uppmärksammades i förväg om vårt planerade globala systemunderhåll och att det förväntades leda till förseningar av betalningar. Samtidigt finns det en liten grupp som tyvärr har drabbats av ett pågående tekniskt problem, vilket vi prioriterar och arbetar brådskande med för att lösa". 
 

"Vi strävar alltid efter att stötta var och en av våra boendepartners på bästa möjliga sätt och vi förstår till fullo vikten av att behandla betalningar i tid. Efter att ha granskat denna partners ärende ytterligare, tror vi att detta är ett problem som är unikt för deras konto hos oss. Vi har eskalerat ärendet och kommer att arbeta direkt med dem, för att lösa detta. Vi ber om ursäkt för det besvär de upplevt. Samtidigt tror vi inte att deras ärende påverkats av den senaste systemuppgraderingen, vilket i ett fåtal fall har lett till vissa betalningsförseningar.”

Hotel Vik är inte nöjda med svaret. 

– Vi har fått informationen om att systemunderhåll skulle äga rum i juli, men ingenstans har det framgått att det ska påverka utbetalningar. Vi har heller inte fått någonting utbetalt månaderna innan systemunderhållet inleddes. Att skriva att de arbetar brådskade med problemet känns långt ifrån verkligheten då vi fått det svaret från dem i månader. Det hela känns oseriöst och opålitligt, säger Johanna Ek.

undefined
Ingen utbetalning från Booking.com har gjorts sen Hotell Vik öppnade i april. Verksamheten saknar nu ett sexsiffrigt belopp från bokningssidan, som i sin tur har skickat fakturor till Hotell Vik för att de finns på hemsidan.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!