Blev chef för vårdcentralen i tufft läge: så går det nu

Hon tillträdde som ny chef i samband med pandemins utbrott och flertalet brister i verksamheten. Nu har ett drygt halvår passerat.

När Haakenstad Wilhelmsson blev verksamhetschef fanns flertalet brister att arbeta med inom verksamheten, däribland personalbrist och dålig tillgänglighet per telefon. Nu har förbättringar skett.

När Haakenstad Wilhelmsson blev verksamhetschef fanns flertalet brister att arbeta med inom verksamheten, däribland personalbrist och dålig tillgänglighet per telefon. Nu har förbättringar skett.

Foto: Agnes Ganestål

Borensberg2020-10-12 08:46

Nu har Monika Haakenstad Wilhelmsson varit verksamhetschef på Borensbergs vårdcentral i ett drygt halvår. Hon välkomnades av coronaviruset och flertalet utmaningar, som den rådande personalbristen och långa kötider för patienter.

Som ny inom primärvård har hon skuggat personal vid patientmöten för att få en överblick. Tillsammans med de antällda har hon bland annat diskuterat verksamhetens uppdrag och vad som är viktigt för medborgare och medarbetare.

Pandemin har samtidigt försvårat arbetet och ordet "vårdskuld" har kommit att användas flitigt.

I primärvården handlar det mycket om personer som väntat lite för länge med att söka vård, vilket leder till ökat lidande och större besvär. Det kan även gälla planerad vård som skjutits på grund av patienters oro att komma och smittas på vårdcentralen. 

– Vår vårdskuld har varit just att man inte sökt vård när man behövt. Det jobbar vi med just nu.

undefined
Ruth Engstrand (BVC/distriktssköterska), Lovisa Malm (läkare), Monika Haakenstad Wilhelmsson (chef), Anita Haga (diabetes/blodtryck) och Susanne Christoffersen (vårdadministratör/undersköterska).

Statistik visar att de långa väntetiderna för sökande patienter har förbättrats på sistone. En orsak kan vara att primärvårdscentrum nu samarbetar med andra vårdcentraler under pandemin.

– Vad gäller telefontillgänglighet kan vi därför be om hjälp. Den har vi jobbat jättemycket på.

Tack vare det förbättras veckoplaneringen och flödet i verksamheten.

Sist var ni på väg att få in hyrsköterskor och hyrläkare. Hur ser det ut med bemanningen idag?

– Vi har rekryterat personal och har inte längre några hyrsköterskor. Den som rekryterades senast tillträder i mitten på november och då är vi fulltaliga vad gäller sköterskor. Det var en tidigare brist, så det känns väldigt positivt.

Situationen med inhyrda läkare är något vårdcentralen fortfarande jobbar med. Det är avtalat att fortgå till januari om det inte rekryteras läkare innan dess.

– Det är ingen grund att stå på att jobba med hyrpersonal, vi brottas med att kunna attrahera, rekrytera och behålla läkare.

undefined
För ett drygt halvår sedan tillträdde Monika Haakenstad Wilhelmsson som ny verksamhetschef på vårdcentralen i Borensberg.

Som ny verksamhetschef belyste du också att du skulle arbeta för en förbättrad arbetsmiljö, hur ser det ut idag?

– Det är fokus på arbetsmiljön, vilket inte på något sätt är i motsats till patientarbete utan tvärtom går ju det hand i hand. Vi har personer som varit långtidssjukskrivna, som nu återgår till heltidsarbete.

Hon fortsätter:

– Jag är väldigt fokuserad på att skapa en god arbetsmiljö. Att man har mer personal på plats leder ju naturligtvis till att man kan dela på arbetsuppgifterna.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!