Rastplatserna i Kungs Norrby, utanför Borensberg, stängdes av i juni. Precis som vid flera andra tillfällen bara i år hade rastplatsen utsatts för grov skadegörelse och denna gång tydliggjorde Trafikverkets projektledare Olle Andersson att ingen upprustning skulle ske förrän övervakningskameror installerats. Nu har vi hunnit en bra bit in i hösten och rastplatserna står ännu avstängda.
– Vi väntar på svar internt om det är möjligt att få övervakning. Det är en krånglig process. Jag vet inte hur lång handläggning det är, säger Olle Andersson.
– Jag vill ju få i gång de så fort som möjligt, men kan inte lägga ut hur mycket pengar som helst. Det är skattepengar.
Rastplatserna i Kungs Norrby stängdes av i juni. I juli hade de öppnats för bönder och lastbilsförare, men utan upprustning. Miljonbeloppet av skattepengarna kommer endast läggas om övervakningskameror först sätts upp.
Foto: Peter Calén
Kostnaderna för att installera övervakningskameror skulle vara små relativt återkommande renovering, menar Olle Andersson.
– Det är totalförstört, nästan så vi måste bygga helt nytt. Det kostar flera miljoner.
Sabotaget är omfattande på rastplatserna i Kungs Norrby. Få rastplatser har varit lika utsatta för återkommande och kraftigt sabotage som dessa två i båda riktningarna längs riksväg 34.
Foto: Trafikverket
Sabotaget är omfattande på rastplatserna i Kungs Norrby. Få rastplatser har varit lika utsatta för återkommande och kraftigt sabotage som dessa två i båda riktningarna längs riksväg 34.
Foto: Trafikverket
Sabotaget är omfattande på rastplatserna i Kungs Norrby. Få rastplatser har varit lika utsatta för återkommande och kraftigt sabotage som dessa två i båda riktningarna längs riksväg 34.
Foto: Trafikverket
Sabotaget är omfattande på rastplatserna i Kungs Norrby. Få rastplatser har varit lika utsatta för återkommande och kraftigt sabotage som dessa två i båda riktningarna längs riksväg 34.
Foto: Trafikverket
Sabotaget är omfattande på rastplatserna i Kungs Norrby. Få rastplatser har varit lika utsatta för återkommande och kraftigt sabotage som dessa två i båda riktningarna längs riksväg 34.
Foto: Trafikverket
Sabotaget är omfattande på rastplatserna i Kungs Norrby. Få rastplatser har varit lika utsatta för återkommande och kraftigt sabotage som dessa två i båda riktningarna längs riksväg 34.
Foto: Trafikverket
Sabotaget är omfattande på rastplatserna i Kungs Norrby. Få rastplatser har varit lika utsatta för återkommande och kraftigt sabotage som dessa två i båda riktningarna längs riksväg 34.
Foto: Trafikverket
Sabotaget är omfattande på rastplatserna i Kungs Norrby. Få rastplatser har varit lika utsatta för återkommande och kraftigt sabotage som dessa två i båda riktningarna längs riksväg 34.
Foto: Trafikverket
Sabotaget är omfattande på rastplatserna i Kungs Norrby. Få rastplatser har varit lika utsatta för återkommande och kraftigt sabotage som dessa två i båda riktningarna längs riksväg 34.
Foto: Trafikverket
Sabotaget är omfattande på rastplatserna i Kungs Norrby. Få rastplatser har varit lika utsatta för återkommande och kraftigt sabotage som dessa två i båda riktningarna längs riksväg 34.
Foto: Trafikverket
Vad gör ni om ni får ett nej?
– Jag vet inte riktigt. Om vi har möjlighet under en kort period kan vi ha ett vaktbolag. I värsta fall kommer de att läggas ner. Det måste vara rim och reson.
Vaktbolag kan bli aktuellt oavsett. Exempelvis för att de som sköter städningen ska känna sig trygga.
Detta är de enda utsatta rastplatserna i Anderssons område, men återkommande skadegörelser finns på flera platser i landet, om än inte i samma omfattning. Andersson har bara spekulationer om varför.
– Det är lagom långt säkert, och en träffpunkt för vissa personer, ganska undanskymt. Men jag har som sagt ingen aning.