C vill byta alkohol mot bredband

-- Sälj AB Vin & Sprit och använd pengarna till att garantera den svenska bredbandsutbyggnaden.

BORENSBERG2002-08-31 06:47

Centerpartiets riksdagsledamot, Lena Ek, Valdemarsvik, och hennes parti tycker att utbyggnaden går för långsamt och att feltänkande styrt planeringen.

I går var hon på snabbesök i Borensberg för att träffa dataföretagaren Esbjörn Johansson som tagit saken i egna händer och nu erbjuder sig att länka ut bredband runt Borensberg.

Entusiast

-- En person som förstått hur viktig datakommunikationsfrågan är för företagen och landsbygden. En sådan entusiast måste man få träffa, säger Lena Ek.

Nu gick det inte riktigt så.

En bygdens man som Esbjörn Johansson är också engagerad i Borensbergs deltidsbrandkår. Och på fredagsförmiddagen var det i stället den tragiska trafik-olyckan på riksväg 36 som krävde hans uppmärksamhet.

Regeringens modell är att lägga bredbandskablar till varje kommunhus i landet.

"Dyrt för kommunerna"

Kommunerna får bidrag till kostnaderna och utomstående, exempelvis företag, erbjuds att koppla in sig.

-- Det blir för dyrt för kommunerna. Deras pengar måste gå till redan prioriterade verksamheter, invänder Ek.

-- Och anslutning är dyr. I Motala har inte många företag nappat. Det är heller inte byggt för att underlätta för några andra än kommunala enheter att koppla in sig, inflikar centerns gruppledare i Motala, Arne Irewall.

Centerns recept är att datainfrastrukturen byggs upp på samma sätt som en gång telefonin och elförsörjningen.

Staten tar det fulla ansvaret för att kablar dras, förslagsvis via Telia, varpå de olika operatörerna får köpa in sig och leverera till kunderna.

"Viktigt för företagen"

-- Jag är tjatig om det här med infrastrukturen, på alla plan, men den är oerhört viktig för att för att få fart på företagandet och självklart gäller det också att sörja för landsbygdens behov, säger Lena Ek.

-- För företagen är det bredband som gäller för att snabbt meddela sig med sina kontakter. Man tjänar på att snabbt kommunicera i frågor som gäller produktutveckling, kvalitet och miljö.

Vem köper?

Partiets strategi kostar 35 miljarder att genomföra. Pengarna ska tas via en försäljning av Vin & Sprits monopol. Ett bolag med stora exportintäkter som det borde gå att hitta köpare till.

15

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om