Arla Plast i Borensberg utökar -- i Tjeckien. Nu i vår byggs en fabrik i staden Kadan och i månadsskiftet november --december startar produktionen.
Tillverkningen gäller så kallad multiwall eller kanalplast, skivor med två eller fler tunna plastlager och luftkanaler däremellan. Lätt, tåligt och användbart för bland annat växthus och uterum.
-- Efterfrågan växer i Öst- och Mellaneuropa. Folk där får det bättre ställt, de vill bygga ut sina hus och plasttypen är ett billigt alternativ till glas.
-- Alltför höga transportkostnader från Sverige gör också att vi måste lägga tillverkningen närmare kunderna, säger vd Leif Nilsson.
Produktionen i Tjeckien hamnar i ett dotterbolag under Arla. Vd för den nya verksamheten blir Robert Schatzl, i dag produktions- chef vid Arla.
-- Spännande och utmanande för min del. Jag flyttar ner med familjen. Och för Arla är det bra att få ännu ett ben att stå på, säger han.
Arla har fått ett mycket positivt mottagande från de tjeckiska myndigheterna. Kvalificerad arbetskraft finns till de 15 tjänster som behöver besättas i initial-skedet. Fabriken blir den första i sitt slag i landet.
Ett investmentbolag har hjälpt till att hitta den rätta platsen. Kadan är en stad med cirka 30 000 invånare. Den ligger i nordvästra hörnet, mot den sydtyska gränsen, och är en del av det gamla Böhmen.
-- Men geografiskt är det faktiskt fel att säga att vi utvidgar i Östeuropa. Tittar man på kartan så upptäcker man att Kadan ligger mer västerut än Borensberg, säger Leif Nilsson.
Arla startar med en maskin i Tjeckien. Men utrymme ska finnas för en ganska snar volymökning.
Personalen har kontinuerligt informerats om utlands- planerna och tillverkningen av en ny plasttyp förutom dem som redan tas fram och pressas till skivor i Borensberg -- polykarbonat, PET och ABS.
-- Det här påverkar inget i Borensberg och alla verkar förstå att vi av lönsamhetsskäl inte klarar av den nya tillverkningen på hemmaplan. En lastbil som tar 25 ton polykarbonat rymmer bara sju ton om den skulle köra kanalplast. Med cirka fyra gånger så höga transportkostnader kan vi alltså inte räkna hem ett sådant jobb, sammanfattar Leif Nilsson.