En framgångssaga på italienska

Direkt när man stiger in i butiken kommer doften av ost. Mitt bland varor står diplomet ”Årets företagare”. Både Francesco och Helena Camarda är stolta över utmärkelsen. "Vi blev verkligen överraskade", säger Francesco.

Nu kan de kalla sig Årets Företagare, Francesco och Helena Camarda, som driver sin butik med samma namn som sitt efternamn i Borensberg.

Nu kan de kalla sig Årets Företagare, Francesco och Helena Camarda, som driver sin butik med samma namn som sitt efternamn i Borensberg.

Foto: Lillian Andersson

Borensberg2024-03-23 06:00

Allt började 2015 med tre ton pasta och en italienare i Borensberg som drömde om att starta eget. Snart varvades mässor och marknader med de vanliga anställningarna på Arla Plast. Men under 2018-2019 lämnade först Francesco och senare Helena för att bli företagare på heltid.

– Eller ja, mycket mer än heltid, säger Francesco och de konstaterar tillsammans att det snarare är det dubbla.

Allt rullade på till 2020 när pandemin satte tvärstopp. De minns utropet i högtalarna på båtmässan i Stockholm när mässan stängdes efter Folkhälsomyndighetens beslut om max 500 personer i samma lokal.

– Det blev kaos. Vi hade beställt en massa varor från Italien och tänkte köra mässor och marknader hela året. Vi hade investerat nästan alla pengar vi hade, säger Francesco.

undefined
Diplomet och blombuketten står mitt i butiken och det är med stolthet som Helena och Francesco Camarda tog emot den i samband med Motala Expo.

Inom loppet av någon timme vändes allt upp och ner och familjen stod helt utan inkomst. Mitt i paniken fick Francesco bli torghandlare, de fick hyra ett rum hos ett annat företag i Borensberg under en tid och snart blev det egen butik.

– Det kom jättemycket folk, vi hade kö bort till busshållplatsen varenda dag, säger Helena och idag ser de att katastrofen vändes till ett lyckokast.

– Jag lärde mig jättemycket. Vi åkte på stora marknader för att sälja men när pandemin var blev det torget istället. Nu ser vi att man inte behöver åka på stora marknader långt borta utan torget blir nästan som en marknad det också, och nästan hemma, säger Francesco.

undefined
Francesco berättar att han lärde sig jättemycket under den långa pandemin som höll på att sätta stopp för allt de byggt upp.

Mycket hände på kort tid och Helena säger att hon har svårt att förstå hur de hann med allt som de gjorde.

– Men det var kul, säger Francesco med ett stort leende.

Idag har de två anställda, där dottern Chiara är heltidsanställd och butiksansvarig. Fler och fler kunder hittar både butiken och deras näthandel. Själva är de mycket på resande fot.

Men italienska delikatesser och Borensberg, hur går det?

– Grejen är att vi alltid haft Borensberg under vår logotyp och det har alltid synts. Så när vi är ute på marknader och mässor så är det ”jo, men det är ju de som är från Borensberg” och även om ingen varit här blir det så, säger Helena och fortsätter:

– Det blev naturligt att öppna butiken här, det fanns inget alternativ. Borensbergsborna är extremt trogna och de bästa kunderna och marknadsförarna.

undefined
Hela mäss- och marknadskalendern bokas tidigt på året och bara i februari och början på mars hade de veckor uppbokade för att i mitten på mars landa på Motala Expo. Mycket vilotid har de inte emellan men för Helena och Francesco har det blivit en livsstil som de gärna tar även om dagarna blir långa.

Närheten till kanalen är en del i framgången, med besökare från när och fjärran hela sommaren. Men det stannar inte där, det skulle snart bli mer.

– Första buffén vi gjorde var det någon som kom in och frågade om vi kunde laga maten till en student. Då blev det ”det löser vi”, säger Helena och berättar vidare om bland annat ett bröllop, en mammas 80-årsdag och 100-tals julkorgar som innebar att Francesco fick bygga hyllor i bilen för att kunna köra dem till Stockholm.

– Man hör sig själv säga ”det löser vi”. Och det är klart, det gör vi ju genom att komma hit klockan två på morgonen och jobba, säger hon och kan inte låta bli att skratta.

För lite så funkar det hos Camarda – det är ”det löser vi” som gäller även om det innebär tidiga mornar och sena kvällar. Då går det att boka in fyra julmarknader samma dag, om man bara har personal menar Helena medan Francesco var mer bekymrad över att få tag på en extra våg.

undefined
Helena Camarda berättar att de plötsligt upptäckte att de inte bara var en delikatessbutik utan även en presentbutik när beställningar på varukorgar i hundratal ramlade in.

Ni är Årets företagare. Hur tänker ni framåt?

– Vi vet nästan inte själva var vi kommer vara om ett antal år. Utan det är snarare företaget som för oss till olika ställen. Genom att vara lyhörda och lyssna på vad folk vill att vi gör, vad de vill att vi säljer och var vi ska finnas. Så är det mycket, säger Helena.

– Många produkter har vi för att kunder kommit till oss och frågat och så tar vi hem och provar. Vi har ostar som inte är från Italien och när vi märker att de är goda och folk vill köpa så har vi det, säger Francesco.

Drivet är jättetydligt och någon brist på idéer finns inte. Att utvecklas i Borensberg, kanske med glass, eller frallor till båtfolket eller något helt annat, finns i idébanken men inget spikat. Dygnets timmar verkar vara det som sätter gränser.

– Francesco har så otroligt många fantastiska idéer och jag bara måste ställa frågan "När, älskling, vi jobbar ju redan dygnet runt?" Men jag tycker det är jättekul och han ser bara möjligheter, säger Helena med stor kärlek i blicken mot sin man.

Om man ska sammanfatta Camarda och resan till utmärkelsen kan man konstatera att tre ton pasta blivit en framgångssaga.

– Ja, så är det faktiskt, säger Helena och Francesco.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!