I dag är Börslycke gård frikopplat från sin grundare och även från själva gården. Verksamheten ligger vid Göta kanal, snett emot Göta hotell. Jesper Linde fick via en bekant nys om sötsakerna som såldes på ett konditori bredvid Gästis i Borensberg.
– Jag köpte in mig i bolaget genom emissioner och det gjorde även någon ur personalen. I dag är vi tre ägare och vi har även varumärkesskyddat namnet Börslycke gård, säger Jesper Linde.
Vad var det du såg i det här bolaget?– Det var kanske inte främst ekonomiska motiv, får jag medge. Men jag ville gärna satsa på något i stil med glasstillverkning eller ett mikrobryggeri. Jag såg att man hade byggt upp ett starkt varumärke med engagerad personal, och fina råvaror. Börslycke växer och har 260 återförsäljare i Sverige.
Finns det några likheter mellan gårdsföretag och IT-branschen?– Möjligen engagemanget för produkten. Men jag tycker nog att gårdsföretagen brinner mycket mer. I bland glömmer de nästan lönsamheten, de är så engagerade i sin produkt. Inom IT-världen tittar man på lönsamhet regelmässigt. Ingen driver ett olönsamt IT-bolag för att det är kul.
Vad tittar du på när du investerar i ett företag?– Jag går in förutsättningslöst och granskar idén och jag vill se engagemanget främst. Om det är en gårdsbutik eller ett IT-bolag spelar kanske inte så stor roll då. Jag vill lära mig något nytt vid varje investering och då tittar jag numera ofta utanför ren konsult-IT. Det är en ganska överhettad bransch just nu.