Det är söndagseftermiddag och en lukt av brända mandlar och regn hänger i luften. Marknadens cirka 1500 besökare vandrar långsamt omkring och tittar på trädgårdskläder för kvinnor, rosor och riddarsporrar, stödstrumpor, traktorer och hästar. En del köper rökt fjällröding och jordgubbar. Ett par barn hugger in på rosa och blå sockervadd och neonfärgad slush efter att ha åkt karusell och hoppat i hoppborgen till klubbmusik. En äldre man har precis vunnit en gigantisk mjölkchoklad på lyckohjulet.
På plats tidigtTommy Aarna är nöjd över årets marknad.
- Många föreningar och hantverkare i Björsäter är här och får möjligheten av visa upp sina saker. Vi har också som tradition att låta mellanstadieelever sälja bröd så att de får ihop pengar till sin klassresa, säger han.
Han har varit på plats sedan kvart i sex i morse och planerar att vara kvar till åtta i kväll för att hålla koll på att allt går som det ska. I lördags var det aktion i Björsäter och den årliga aktionen har Tommy Aarna varit med och arrangerat i flera år. I samband med aktionen fick han idén om att starta marknaden.
Vill uppmärksamma bynTommy Aarna beskriver sig själv som en glad idealist som tycker det är kul att arrangera saker och ting och ser marknaden som en utmaning.
- Att få hit så många människor till Björsäter och uppmärksamma byn är en stor utmaning. Föreningen Träffpunkten som arrangerar både auktionen och marknaden har annonserat en del, satt upp skyltar och så vidare. Men främst har marknadsföringen skett genom mun till mun-metoden.