Vårsolen flödar över Björsäter och värmer förskolans nya trädgård. Innanför staketet har rabarbern i en av odlingslådorna knoppats. En grupp flickor från avdelningen Ekorren för barn mellan fyra och sex år klappar försiktigt de krusiga bladen.
En flicka hittar en gul platsremsa på marken.
– Så här får det inte vara, säger hon bestämt och förklarar varför:
– Om man lämnar skräp utomhus, då kan fåglarna ge det till sina barn och då kan barnen dö.
Barnen i Björsäters förskola har koll. Så går de också på en förskola som valt att profilera som miljöförskola med hållbar utveckling.
– Det föll sig ganska naturligt när kommunens förskolor skulle profilera sig, säger Cecilia Fransson, förskollärare.
Kollegan Malin Moum, också förskollärare, lägger till att Björsäters förskola länge jobbat medvetet med miljö och hållbar utveckling.
– Det ligger nära till hands här, säger hon och tänker på omgivningen med lantbruk med kor och får, öppna betesmarker, skog och hembygdsgård inom promenadavstånd.
Begreppet hållbar utveckling vidgades.
– Vi har knutit ihop det med hur vi är mot varandra, säger Cecilia.
Miljön är tillåtande. Barnen får lista önskemål och vad de är nyfikna på. När frågorna om färger blev många bjöd ortens konstnärer in. Tillsammans gjordes olika färgexperiment.
– Vi strävar efter att få in pedagogiken i det barnen vill, säger Malin.
– Det viktigaste är att få barnen att tycka det är häftigt att lära sig nya saker och att de får en iver att lära sig mer, säger Cecilia.
I förskolans egen presentation anges: "Hållbar utveckling innebär hur vi är mot varandra och hur vi tar ansvar för vår gemensamma miljö" och att barnen får "förståelse för hur människor, natur och samhället påverkar varandra och att vi kan påverka framtiden".
Inte undra på att barnen reagerar på skräp på skolgården. De har en egen återvinningsstation, där allt kan återbrukas vid pyssel. De lär sig att skilja på förpackningar (som ska till återvinning) och brännbart avfall. De har stenkoll och lär också sina föräldrar att sortera rätt, berättar Malin.
På de olika avdelningarna syns odlingsiver. Plantor och groddar sträcker sig mot solen. På avdelningarna för de yngre barnen, Nallen har citruskärnor blivit till krukväxter. Tomatplantorna som satts i mjölkkartonger är många och kommer ge gott om tomater i sommar.
Marie Gustafsson, förskollärare på småbarnsdelen som heter Nallen visar en annan del av hållbarhetsarbetet.
– Vi vill få bort farliga kemikalier och har plastbantat. Vi har tagit bort mycket, som galonöverdragen till barnens madrasser, en del dockor och andra leksaker i plast.