Martin Andersson ger ett piggt och ödmjukt intryck. Han och sambon, Julia Sporrong, står utanför butiken i Bestorp och ska fotas. Julia tycker att Martin behöver sträcka sig.
– Det känns så uppställt, som ett bröllopsfoto, säger Martin och sträcker på ryggen.
Det var en månad sedan Martin Andersson tog över butiken och bygdens lojalitet råder det ingen tvekan om.
– Vi har blivit överösta med blommor och alla har varit jättevälkomnande, säger han.
Julia Sporrong, som arbetar heltid som butiksbiträde, var lite orolig över hur de skulle bli mottagna. Butiken är viktig för alla som bor här och då är det viktigt att komma in i samhället, säger hon.
– Det har verkligen varit över förväntan. Alla har varit så otroligt rara mot oss.
Tidigare ägarna var bröderna Mikael och Bernt Karlsson. De var tredje genrationens handlare och har efter 30 år i butiken valt att lämna över till Martin. Flytten från Jönköping gick väldigt fort.
– Jag slutade i Jönköping på fredagen och tog över butiken på måndagen, kunderna saknar Mikael och Bernt men är glada att butiken finns kvar, säger Martin.
Under sommaren är det högsäsong och kunder kommer hela tiden in i butiken. Martin står i charken och frågar Wille vad han vill ha. Wille heter egentligen Bengt Åke Willén och han berättar hur ovärderlig butiken är.
– Många äldre orkar inte åka till stan för att handla. Alla är jätteglada att de har tagit över. Du hörde att Martin redan lärt sig vad jag heter. Det är engagemang det, säger han.
Sedan övertagandet har Martin Andersson varit lediga en halv dag och vardagen i Bestorp går inte att jämföra med Ica Maxi i Jönköping.
– Här tar jag i hand med många kunder, presenterar mig och vem jag är. Om jag skakar hand och börjar prata om mig själv i en stor butik skulle nog folk tycka att det var konstigt.
Butiken har många funktioner för Bestorp och för att få den att gå runt måste Martin lyckas behålla kundernas lojalitet. Det kräver noggrann planering och lyhördhet, säger han.
– Jag måste alltså se till att butiken är välskött och håller måttet. Det ska vara ett så brett sortiment som möjligt och jag anpassar mig efter vad kunderna vill ha, säger han.
Det är tuff konkurens med de större butikerna och Martin vet vad som krävs. För att bygga en butik för framtiden så måste den utvecklas hela tiden, säger Martin.
– Jag har inte helt landat här än. Men det gör man aldrig riktigt med en butik. Den kan alltid bli bättre, säger han.