- Man får helt klart sopa bort det där att Ivar Kreuger ägt båtenoch varit ute på lyxiga utflykter med bland andra Greta Garbo i den.Annars skulle jag aldrig våga använda den, säger Mats Arrhénborg ochskrattar.
Och han har all anledning att vara glad. Vem skulle inte vilja ha ensådan båt att glida runt i på sommaren? Och historien med M/Y Loris ärminst sagt spännande:
Konstruktionen utfördes av en av dåtidens mest erkändebåtkonstruktör Knut Ljungberg. 15 meter lång och med en maxfart på tolvknop.
- Ivar Kreuger lär ha tagit båten varje dag till sitt kontor ochhaft tävlingar med Bonnier och andra rika i Stockholm som hade båt. Dåsom nu ville man ha fina leksaker. De var 10-talets "daycruiser", sägerMats Arrhénborg.
Efter Kreugers död 1932 såldes hon på auktion för 8000 kronor. Efternågra årtionden i Danmark hamnade hon till slut i Stockholm på80-talet. 1984 sjönk hon utanför Ekerö och ägaren saknade pengar attbärga henne, men eftersom hon blockerade hamninloppet blev båtentvungen att bärgas ändå. Hon blev liggande i ett varvsområde, bar förregn, snö och vind eftersom hon saknade täckning, fram till 1987 då honi sista minut räddades för att hamna på en majbrasa.
Läs hela reportaget i fredagens Östgöta Correspondenten.