Stilfulla båtar slussade vid Berg

Foto:

Berg2005-07-15 00:00
Med anledning av att KSSS (Kungliga Svenska Segel Sällskapet) firar175-årsjubileum och SSF (Svenska Seglarförbundet fyller 100 år just iårseglar nu ett gäng med segel- och motorbåtsentusiaster genom Sverige.Från Simrishamn till Göteborg. Igår var det dags att anta bryggorna vidBergs slussar. Gamla träbåtar, med segel stora som en normalfyrarummare och med master höga som kyrktorn. Men finast, eller i vartfall häftigast av dom alla, var båten M/Y Loris. I alla fall blevundertecknad imponerad av båtens historia, berättad av en av dessnuvarande ägare, Mats Arrhénborg. Självaste Ivar Krueger,"tändstickskungen", beställde M/Y Loris 1913.

- Man får helt klart sopa bort det där att Ivar Kreuger ägt båtenoch varit ute på lyxiga utflykter med bland andra Greta Garbo i den.Annars skulle jag aldrig våga använda den, säger Mats Arrhénborg ochskrattar.

Spännande historia

Och han har all anledning att vara glad. Vem skulle inte vilja ha ensådan båt att glida runt i på sommaren? Och historien med M/Y Loris ärminst sagt spännande:

Konstruktionen utfördes av en av dåtidens mest erkändebåtkonstruktör Knut Ljungberg. 15 meter lång och med en maxfart på tolvknop.

- Ivar Kreuger lär ha tagit båten varje dag till sitt kontor ochhaft tävlingar med Bonnier och andra rika i Stockholm som hade båt. Dåsom nu ville man ha fina leksaker. De var 10-talets "daycruiser", sägerMats Arrhénborg.

Efter Kreugers död 1932 såldes hon på auktion för 8000 kronor. Efternågra årtionden i Danmark hamnade hon till slut i Stockholm på80-talet. 1984 sjönk hon utanför Ekerö och ägaren saknade pengar attbärga henne, men eftersom hon blockerade hamninloppet blev båtentvungen att bärgas ändå. Hon blev liggande i ett varvsområde, bar förregn, snö och vind eftersom hon saknade täckning, fram till 1987 då honi sista minut räddades för att hamna på en majbrasa.

Läs hela reportaget i fredagens Östgöta Correspondenten.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!