-- Utomlands ser vi en ny och modern Sverigebild där Sverige står för hightech, mobiltelefoner, datorer och stora framgångar i musik och idrott. När Björn och Benny sätter upp en musikal i New York syns Sverige. "Mamma Mia" är bättre än broschyrer, säger turist- och idrottsminister Ulrica Messing som besöker Östergötland under två dagar.
Turistministern anser att det är denna syn på och uppmärksamhet för Sverige som skall hakas på. Att konkurrera med Medelhavsländerna om sol och bad är knappast gångbart. Det är annat i vårt nordliga land som måste framhävas.
-- Turismen är underskattad som en stor näring, säger Ulrica Messing som är nöjd med att turismen hamnat i näringsdepartementet. Att inrätta ett turistdepartement, som finns i en del länder, är inte aktuellt.
Östgötabesöket började med Göta kanal som allt mer stiger fram som en av Sveriges stora turistiska tillgångar. Det håller Ulrica Messing med om. I den internationella lanseringen av Sverige gäller det, menar hon, att framhäva ett tiotal "objekt" som då måste vara "riktigt bra". Turistministern nämner, som exempel, ishotellet i Jukkasjärvi, Dalhalla, Glasriket i Småland och just Göta kanal.
Landshövding Björn Eriksson, värd för ministerbesöket, nämner också Göta kanal ur regionalt, turistiskt perspektiv. Han framhåller dessutom den heliga Birgitta och Vadstena liksom Omberg. Och så säger han "paket, paket, paket, paket", alltså "färdiga resor" på olika teman.
Ulrica Messing noterar att turismen i Sverige ökade med 3,5 procent förra året och att Sverigeturismen stärkts. "Paketeringen" -- påhejad av Östsvenska turistrådet och kanaldirektör Claes-Göran Österlund -- börjar också tas på allvar av allt fler entreprenörer i branschen. Göta kanal står över huvud taget fram som ett nationell, svenskt varumärke.
-- Vi ser nu att 400 personer varje sommar har sin försörjning vid och nära kanalen, säger Claes-Göran Österlund som till sommaren presenterar en "regnlista".
-- Det händer att det regnar i Sverige. Vi skall stoppa en lista i händerna på människor längs Göta kanal med förslag på vad man kan göra när det är dåligt väder, berättar kanaldirektören.
När turistminister Messing tänkt på Östergötland, har hon främst sett Göta kanal.
-- Men jag har också tänkt på Östergötland för landskapets historiska betydelse, till exempel dess roll för Stockholms tillkomst, säger hon.
Då syftar hon förstås på Bjälboättens roll i Sverigebygget på medeltiden och särskilt Birger jarl som utpekas som huvudstadens grundare. I sommar firar för övrigt Stockholm sitt 750-årsjubileum med uppvaktning från "Bjälbofolket" 1 juni.
Eftersom "diverseminister" Messing har bland annat turism, idrott och lanthandelns framtid på sitt bord, så är även landshövding Erikssons diskussionslista diversifierad.
-- Vi skall tala om turismen regionalt och nationellt och Birgittajubileet som är den största turisthändelsen i Sverige de närmaste åren. Vi skall också tala om idrottens och föreningarnas förutsättningar, om problem med nedläggning av lanthandel och om kanalen, kanalen och åter kanalen, säger Björn Eriksson, nästan med ena foten i "Sveriges blå band" vid Bergs slussar.
Och så tog då Ulrica Messings östgötska resa sin egentliga början. På Göta kanal såklart, över Boren och till Motala. Besöket fortsätter i dag i Norrköping.