Corren skrev om skroten i Berg i början av 2013. Då hade Miljökontoret dels hotat med vite, dels anmält ärendet till miljöåklagare.
– Polisens tekniska utredning har inte varit tillräcklig. Man har helt enkelt inte tittat på det som var viktigt, säger kammaråklagare Bengt Svensson, vid åklagarmyndigheten i Jönköping.
Det går därmed inte att bevisa att något miljöbrott begåtts.
I det här fallet har dessutom verkligheten sprungit ifrån samtliga myndigheter. Mannen med skroten, 54 år gammal, hyr inte längre lokalen i Berg, han har drabbats av allvarlig sjukdom och hälsar bara på ibland. Flera av de nya hyresgästerna sysslar också med bilar.
Tomten ligger på Ankarvägen i Berg, här låg för länge sen en trävarufirma. När den gick i konkurs i början av 90-talet köpte grannen Roger Fagerlund marken och han hyr i sin tur ut lokaler till olika personer.
Den 54-årige bilskrotaren började sin skrotning i utkanten av Hjulsbro där han hyrde en lokal med jordgolv. Miljökontoret kom dit och påpekade att den verksamhet som bedrevs var anmälningspliktig, det krävdes dessutom en betongplatta för att inte miljögifter skulle spridas i marken.
Det var bakgrunden till att 54-åringen flyttade till Berg och det är också något som åklagaren tar hänsyn till.
– När det gäller otillåten miljöverksamhet så påstod kommunen att han inte anmält den, men han har ju talat om för kommunen att han har verksamheten och han har också flyttat för att tillmötesgå kravet på betongplatta, säger Bengt Svensson.
Samma sak är det med miljöbrottet enligt åklagaren.
– Det påstås att det inte finns hårdgjord yta med invallning, men det har inte utredaren tittat på. I den tekniska utredningen har man inte tittat på det som var viktigt.
Utöver dessa misstankar återfanns ett vapen på kontoret som gjorde att mannen även misstänktes för vapenbrott.
– Men det kunde vem som helst ha lagt dit, konstaterar åklagaren Bengt Svensson.
När Corren skrev om bilskrotaren förra gången ägde han 1 375 bilar. Dessa registreringar hade han samlat på sig under många år, dessutom hade andra människor använt hans personnummer för att registrera bilar på honom. Detta ledde bland annat till stora skulder för obetalda registerhållningsavgifter.
Sen dess har 54-åringen ansökt om hjälp hos Transportstyrelsen. Efter utredning har de plockat bort nästan alla registreringar. Numera är 54-åringen ägare till 26 fordon.