Dalsländska krisorten Bengtsfors drabbades på tisdagen av ett nytt slag när buss- och taxibiltillverkaren Omninova varslade 83 anställda om uppsägning.
Bristande orderingång är orsak till att arbetsstyrkan halveras.
På den här nivån kan vi gå runt långsiktigt, säger marknadschef Jan Lindberg till TT.
Han är tillförordnad vd i avvaktan på att en ny vd tillsätts efter Peter Wallin som för en tid sedan blev chef för tågunderhållföretaget Euromaint.
Av de varslade är 72 arbetare och elva tjänstemän.
Omninova etablerades i Bengtsfors i samband med att Lear Corporation för några år sedan flyttade bilsätestillverkningen till Göteborg. Från början var målet att skapa ett företag med 400-500 anställda.
Men Omninova har som mest haft drygt 200 anställda. En successiv minskning genomfördes i samband med att företaget i höstas fick likviditetsproblem. Antalet anställda uppgår nu till 168.
Under vintern skedde en rekonstruktion som nu är avslutad. Den innebar att fordringsägarna, inklusive staten, gick med på ett 25-procentigt ackord.
Brittiska TWR med Tom Walkinshaw var huvudintressent i Omninova.
Nu heter ägaren Busnew Ltd men även här är Walkinshaw tongivande. Företaget har satsat 40 miljoner kronor under rekonstruktionsarbetet.
De skjuter nu till ytterligare betydande rörelsekapital, säger Lindberg.
Han är övertygad om att det finns en marknad för företagets produkter i Japan och Nordeuropa och att det bara är en tidsfråga innan nya order är bärgade.
Under våren har halva arbetsstyrkan varit permitterad i brist på sysselsättning. Lindberg räknar med att de som nu blir kvar räcker för att klara den väntade orderingången och att verksamheten kommer att ligga på en långsiktigt hållbar nivå.
Lars-Erik Olsson, som har lång erfarenhet av verkstadsindustri, har utsetts till ny styrelseordförande. Ny i styrelsen är också Agneta Ståhl, professor vid Lunds universitet.