Hälften av de 175 anställda hos Omninova Vehicles i Bengtsfors är permitterade i avvaktan på ett förbättrat orderläge efter rekonstruktionen.
Samtidigt söker företaget efter en ny vd sedan Pehter Wallin slutat efter att ha blivit vd på tågunderhållföretaget Euromaint.
Vi är överens om att det är bättre att de som saknar arbetsuppgifter stannar hemma än att de går här utan att ha någonting att göra, säger Omninovas tillförordnade vd Jan Lindberg till TT.
En del order på små bussar och handikappanpassade taxibilar har kommit in under den senaste tiden, men det är inte tillräckligt för att hålla i gång hela arbetsstyrkan.
Det varierar från dag till dag beroende på hur mycket arbete vi har. Vi kallar in den personal som behövs.
Jan Lindberg hoppas att förtroendet bland kunderna successivt ska återvända efter den rekonstruktion som genomfördes under vintern och som nyligen avslutades med att det 25-procentiga ackordet betalades ut till fordringsägarna.
Det som är svårt när man ligger under rekonstruktion är att få kunderna att känna förtroende för framtiden och våga beställa. Varje buss kostar 800 000 kronor så det är mycket pengar som ska ut.
Den ökade orderingång som nu noteras omsätts inte omedelbart i ökad sysselsättning eftersom det tar viss tid att beställa hem chassin från Renault och andra komponenter.
Vi använder det främre paketet med motorn och bygger sedan ram och kabin så att vi får det utförande vi vill ha.
Taxibilarna är utrustade för att kunna ta rullstolsburna passagerare.
Vissa operatörer använder dem enbart som färdtjänstfordon och det är inte riktigt tanken, säger Lindberg.
Klagomål på bussarnas komfort har bland annat kommit från förare inom Göteborgs färdtjänst som fått sin arbetstid kortad för att undvika belastningsskador.
Det är berättigade klagomål men det är också tufft att sitta och köra buss hela dagarna, säger Lindberg.