Än en gång ska Banverkets experter försöka övertyga miljödomstolen om att tunnelbygget genom Hallandsåsen kan återupptas utan bestående skador på naturen.
Efter många om och men har domstolen kallat till nya förhandlingar på måndagen och de följande tre dagarna.
Förhandlingarna i Hemmeslövs herrgård i Båstad tar framför allt sikte på Banverkets begäran att få föra bort hundra liter grundvatten per sekund under den fortsatta tunneldrivningen. Det är tre gånger mer än under de första byggförsöken, som slutade i en av de värsta svenska miljöskandalerna hittills och ett tvärstopp för hela projektet.
Markägare och boende på Hallandsåsen fruktar att det förhöjda vattenuttaget kommer att dränera åsen för lång tid framöver och sänka grundvattnet till oacceptabla nivåer, med alla de följder det skulle kunna få för växtlighet, vattendrag, färskvattenbrunnar och betande boskap.
Flera av dem har redan drabbats av giftskandalen med tätningsmassan Rhoca Gil och fått se sina kor förlamas och fiskar dödas av kraftigt höjda värden av akrylamid i vattendragen och gårdsbrunnarna.
Under huvudförhandlingen med miljödomstolen i våras hävdade dock Banverket att grundvattensänkningen kommer att förflyttas i takt med tunneldrivningen och att påverkan på växtligheten inte blir större än en vanlig torrsommar. En omedelbar effekt blir visserligen att ett antal brunnar torrläggs. Men Banverket är berett att bygga färskvattenledningar till alla som riskerar att drabbas och kontinuerligt kompensera markägarna ekonomiskt för andra skador och olägenheter.
Med dessa utfästelser och en rad lovande beräkningar hoppades Banverket att miljödomstolen snabbt skulle komma till beslut så att tunnelbygget kunde ha återupptagits denna höst. Varje dag bygget försinkas kostar det Banverket närmare 140 000 kronor extra.
Domstolens oväntade krav på kompletteringar och fortsatta förhandlingar har dock skjutit upp byggstarten till tidigast någon gång i vår. Det har då gått tio år sedan tunnelbygget startade första gången med tunnelborrmaskinen Hallborr som så småningom havererade.
När bygget till slut stoppades 1997 var knappt en tredjedel av den 18,6 kilometer långa tågtunneln färdigbyggd.
Om bygget kommer i gång i vår väntas tunneln vara klar 2010.