Syftet med ny väg är att underlätta pendlingen mellan Linköping och Åtvidaberg, det som byggs under 2017 är den första etappen. Planen godkändes av länsstyrelsen i februari och nu har även Linköpings kommun lämnat ett positivt yttrande till Trafikverket.
Förutom tre filer med så kallad 2+1-väg och mitträcke till strax söder om Bankekind ska sträckan från Hackefors till rondellen i Vårdsberg förses med cykelbana.
Visserligen är det Trafikverkets projekt, men de vill att Linköpings kommun ska vara med och betala för cykelvägen. Den idén ställer kommunen upp på – det handlar om cirka 13 miljoner kronor – men kommunen vill absolut inte ha ansvar för att sköta cykelvägen. Hela vägens budget ligger på 166 miljoner kronor.
När vägen är klar ska hastigheten höjas till 100 kilometer i timmen, förutom vid Örminge, där 80 kilometer i timmen föreslås. Hela breddningen kommer att ske på vägens västra sida och flera avfarter kommer att tas bort. Alla vänstersvängar från riksvägen ska göras i så kallade öglor, där bilisten först kör av åt höger för att sedan korsa vägen. Allt för att öka trafiksäkerheten.
Av de 14 busshållplatserna på sträckan finns planer på att plocka bort tre – de vid Högloftet, Björkåkra och Bökestad. En effekt av att vägen byggs om är att det ställs hårdare krav på hur mycket buller de boende ska behöva tåla. Därför ingår också att vissa hus får bullerskydd uppsatta. Två fastigheter har Trafikverket räknat med att lösa in eftersom de hamnar för nära vägen efter att den breddats.