Onsdagsintervju
Vi är på klassisk mark i Åtvidaberg, i företagsparken Facetten, intill riksväg 35, i de lokaler där Facit blomstrade för 50 år sedan.
Det är här Rodeco AB har kontor och tillverkning.
Det var under Facits storhetstid, 1971, som badmästare Roland Lind kom på idén med rollodynan. Han såg brister i simundervisningen i Åtvidabergs simhall och ville utveckla ett simhjälpmedel som var enkelt att ta på och som gav ett bättre flytläge i vattnet. Rollodynan blev en jättesuccé och har idag tillverkats i flera miljoner exemplar.
Snart 50 år senare har Rodeco 23 anställda och levererar lekplatser och äventyrsbad över hela världen. Rolands son Daniel Lind är ensam ägare och Christopher Rexhell vd.
– Att hålla till här, i Facits tidigare lokaler, är en ständig påminnelse för oss att aldrig sluta utvecklas. Gör man det blir man omsprungen.
Vi förstår, på Christophers skärpa i tonen, att Facits ande för alltid vilar över företagen på orten, som en påminnelse om att allt är möjligt.
Christopher Rexhell har varit i företaget i fyra år. Fyra intensiva år där han sett företagets årsomsättning sjunka från 50 miljoner till 20 miljoner kronor.
Det låter dramatiskt, vad har hänt?
– När vår omsättning var uppe i 50 miljoner så stod Ikea för 80-90 procent av den. Förutom att vi levererade och monterade lekplatser på alla deras varuhus runt om i världen så var vi tredjepartslager åt dem. 2015 beslutade vi att förändra verksamheten. Vi bedömde att det var för riskfyllt att låta ett företag dominera vår verksamhet så kraftigt.
Hur förändrade ni?
– Vi monterar inte längre, och är inte heller tredjepartslager, utan fokuserar på kärnverksamheten och är "bara" produktleverantör. Vi levererar lekplatserna och så anlitar Ikea montering på plats.
Hur har ni anpassat verksamheten till en 30 miljoner lägre omsättning?
– Det har krävt att vi kostnadsminimerat oss, bland annat genom att ha en mindre yta här i huset och ta hem glasfiberproduktionen som vi tidigare hade i Glysebo utanför Kisa. Men visst är det en utmaning att tappa så mycket omsättning och samtidigt fortsätta utvecklas och behålla företagets hjärta. Målet har varit att inte göra några större förändringar på personalstyrkan så de flesta fast anställda är kvar. Men inte de projektanställda, de som gjorde monteringarna utomlands åt oss.
Rodeco har hittills levererat 350 lekplatser till Ikea.
– Det blir uppemot 25 per år till deras varuhus i Europa och Asien så de är fortfarande en stor kund för oss.
Den som besökt ett Ikeavaruhus har säkert sätt lekrummet som finns i anslutning till entrén.
– Ikeas tanke är att det ska se ut som en Smålandsskog med röda stugor, björkar och svampar. Det är en form vi och Ikea har tagit fram tillsammans, berättar Christopher Rexhell.
Till sina andra lekplatser har Rodeco tagit fram ett eget formspråk tillsammans med Londondesignern Tom Malem.
– Det är runda, mjuka och färgglada produkter som ska ge känslan av svensk natur. Eftersom vår målgrupp är barn i åldern 0 till 10 år har vi inga höga rutschkanor, gungor eller roterande lek. Allt är gjort för att det ska vara minsta möjliga risk för tillbud
Hur ofta sker det olyckor på era lekplatser?
– Vi är nu uppe i 700 lekplatser världen över och under mina fyra år har vi haft ett tillbud. En extremt låg siffra med tanke på att det skadas 42 barn per dag på svenska lekplatser, enligt Socialstyrelsens statistik från 2014.
Vi lämnar kontoret och går ner till tillverkningen i källaren. Där möter vi Wohlmar Robach och produktionsledaren Urban Säberg vid tillverkningen av en så kallad Popup play. Det är en flyttbar lekplats som byggs från grunden och gjuts samman för att sedan delas upp i moduler innan den skeppas ut till kund.
Wohlmar och hans kollegor filar och putsar in i minsta detalj.
– Det är hantverket som är det roliga. Det och att inget projekt är det andra likt, säger Urban Säberg.
– Just den här lekplatsen ska till ett varuhus i Italien, berättar Christoffer.
Hur kom ni på idén att göra lekplatserna flyttbara?
– Det började på allvar när vi tog tag i arbetsmiljön. Det första vi gjorde var att sluta med utlandsmontagen. De var en risk både för bolaget och för medarbetarna. För bolaget eftersom vi riskerade att behöva åka tillbaka för garantiarbeten, och är det på andra sidan jorden så äts hela marginalen upp då, och för personalen för att det är en risk att jobba utomlands.
– Det var då idén med Popup play utvecklades. Att bygga dem här på plats och sedan skicka iväg dem till kund. Dessutom är det inte miljömässigt rätt att vi åker från Sverige till Asien för att montera när det kan göras av lokala företag.
Strax efter vårt besök hos Rodeco åkte Christopher Rexhell och Daniel Lind på en studieresa till Kina.
Företaget har åtta återförsäljare i Europa, men ännu ingen i Kina.
– Det är komplicerat att hitta rätt partner. Det finns viktiga aspekter att ta hänsyn till, som logistik, miljö och konceptet ”Made in Sweden”. Organisationen måste också harmonisera med våra värdeord. Vi kan konstatera att Sverige och stora delar Europa ligger långt före när det gäller lekplatser för barn på kommersiella platser.
Jag har hört att ni ligger långt framme även i ert arbete med personalen?
– Mår man bra så gör man bra. Det är inte svårare än så. Därför är vi inte strikta med arbetstiderna och jobbar mycket på distans. Vårt krav är att man ska vara här på arbetsplatsen minst två dagar i veckan för att inte tappa det sociala. Det gör alla effektivare och det är miljömässigt bra att inte resa till jobbet om man kan utföra uppgifterna lika bra hemma. Det gångna verksamhetsåret hade vi en sjukfrånvaro på 0,65 procent.
Produktionsledaren Urban Säberg tror att trivseln är en nyckel till den låga sjukfrånvaron:
– Vi har roligt och alla har sin roll, så man är saknad om man är borta. Jag tror man känner efter mer om det är skit på jobbet.
Det näst största benet i Rodecos verksamhet, efter lekplatserna, är äventyrsbaden. De finns för tillfället på ungefär 85 platser runt om i Sverige, bland annat i Linköpings simhall.
– De senaste åren har vi sett en trend av simhallsupprustningar i Sverige. Just nu har vi nio badprojekt igång, vilket är mycket för oss, säger Christopher Rexhell.
Linköpings nya simhall?
– Där är vi inte med än, men det är inte helt klart så vi jobbar vidare där. Vi hoppas naturligtvis att man investerar för de minsta besökarna.