Covideffekt för handeln i grannbyarna

Trenden med att allt fler handlar lokalt under pandemin märks också i de bägge grannbyarna Kvarnvik och Holmbo.

Allt fler handlar fler produkter lokalt i Kvarnvik och Holmbo. Bland annat har utlämningen från systembolaget ökat markant hos Sjöberga lanthandel.

Allt fler handlar fler produkter lokalt i Kvarnvik och Holmbo. Bland annat har utlämningen från systembolaget ökat markant hos Sjöberga lanthandel.

Foto: Lotta Willsäter

Åtvidabergs kommun2021-01-17 16:00

I kölvattnet av Coronapandemin finns det mycket som tyder på att människors konsumtionsvanor har förändrats. Denna trend bekräftas av Astrid-Marie Jonsson på Sjöberga lanthandel i Kvarnvik som har upplevt en ökad omsättning, trots butikens något perifera läge. Hon menar att omsättningens ökning snarare förklaras av just ändrade konsumtionsvanor än av en ökad kundtillströmning.

– Vi har märkt att man handlar fler produkter vid varje köptillfälle och att varor som vi tidigare sålde mindre av, exempelvis köttprodukter, nu säljer mer. 

undefined
Astrid-Marie Jonsson på Sjöberga lanthandel i Kvarnvik har sett en ökad omsättning under pandemin.

Precis som många andra lanthandlare erbjuder Ica Nära kvarnvik olika typer av utlämningsservice. Vad gäller paketutlämning är den tjänsten så pass ny för butiken att Astrid-Marie inte kan uttala sig om en eventuell ökning. Däremot ser hon att utlämningen från Systembolaget har ökat markant. Detta behöver dock inte betyda att kundernas alkoholvanor har förändrats.

– Många tycker att det känns säkrare att handla hos oss och om man samtidigt kan få utlämning från Systembolaget slipper man en extra resa till en större tätort, menar hon.

Butiken har under pandemin erbjudit såväl utkörning som att kunder kan ringa in en beställning som plockas ihop av personalen.

undefined
Maria Nilsson på inredningsbutiken Marias hus öppnar upp för förbokade kunder och för ett begränsat antal drop-in-kunder.

På inredningsbutiken Marias hus i grannbyn Holmbo någon kilometer österut har man istället sett en liten omsättningsminskning under det gångna året. Bilden av att färre kunder handlar mer delas dock av Maria Nilsson, som förestår butiken.

– Det märks att många spenderar mycket tid hemma och att man därför vill unna sig att handla sådant som förgyller hemmiljön.

undefined
Maria Nilsson på Marias hus har sett en liten minskning i omsättningen under pandemin men märkte också i somras av en "hemester-effekt" eftersom många kunder ser ett besök i butiken som en utflykt.

Maria berättar att hon tappade i stort sett alla kunder och all omsättning när pandemin slog till i mars.

– De åtgärder som den nya pandemilagen innefattar införde jag redan då, för att få tillbaka en del kunder. Jag begränsade antalet personer som fick vistas i butiken och gick ut med detta i sociala medier. Jag erbjöd också redan då kunder att boka tid för att kunna handla på ett säkert sätt.

undefined
Maria släpper bara inte ett begränsat antal kunder i butiken och hon tycker också att kunderna generellt är noga med att hålla avstånd.

Maria beskriver att detta passar hennes kundkrets väl eftersom många kommer långväga ifrån och ser besöket på Marias hus som en utflykt. Av den anledningen märktes också ett uppsving under sommaren.

Astrid-Marie och Maria är överens om att vissa förändrade konsumtionsmönster kan komma att bli bestående.

– Många har upptäckt hur bekvämt och tidssparande det är att handla online eller med förbeställd order, menar Astrid-Marie.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!