Politiker på turné bland företagen

Vilka behov har företagen i Åtvidaberg? Utmaningar? Kommunstyrelsens presidium vill ha svar och besöker under året näringslivet.

Lars Sjöberg till höger beskriver hur svetsade fogar slipas till formade kanter.

Lars Sjöberg till höger beskriver hur svetsade fogar slipas till formade kanter.

Foto: Lotta Willsäter

Åtvidaberg2019-05-08 16:06

Klockan är åtta på onsdagsmorgonen när kommunalråden Thomas Lidberg (S) och Joakim Magnusson (C) samt oppositionsrådet Mira Wedenberg (M), biträdande kommundirektör Stefan Nilsson och Näringslivscentrums vd Marianne Jansson kliver in på Elektrotermo AB i Åtvidaberg.

Det är dags för det första av dagens tre företagsbesök.

– Kaffe?, frågar Viktor Lejondahl, platschef och lotsar besökarna fram till kaffeautomaten som är strategiskt placerad i företagets visningsrum.

LÄS MER: Räknar med 30 besök under året

Här finns en del av det som produceras en våning nedanför; storköksutrustning som spisar, fläktskåp, dispensrar för bland annat tallrikar och brickor samt värmerier och luftrenare, allt exakt anpassat efter kundernas behov.

– Vi är ute och inventerar företagens behov och utmaningar. Vi vill också veta hur företagen ser på kommunens roll, förklarar Thomas Lidberg och tillägger att den nya politiska ledningen vill skapa ett näringslivsråd istället för den tidigare näringslivsberedningen.

– Därför gör vi många företagsbesök nu, säger han.

Besöket uppskattas.

– Det känns bra att kommunen visar intresse, säger Lars Sjöberg, produktionschef på Elektrotermo.

Runt konferensbordet går samtalet från företagets historia med en flytt från Trångsund till Åtvidaberg på 1970-talet med hjälp av ett statligt utlokaliseringsstöd, vidare till nutid.

– Vi är 27 anställda och omsätter omkring 34 miljoner kronor, säger Viktor Lejondahl.

Utmaningar?

– Det är att få tag i personal, säger Lejondahl.

Thomas Lidberg flikar in:

– Alla företag vi besöker säger detsamma.

Samtalet rör sig kring kompetensförsörjning. Lars Sjöberg säger att företaget haft tur och lyckats rekrytera, såväl konstruktörer som verkstadsarbetare, de senare bland annat från gymnasiets Teknikcollege.

– Vi har elever på praktik här och brukar kunna anställa en varje år.

Men beror det bara på tur att ni lyckas rekrytera?

– Nja, vi har bra rykte också och vi är uppskattad som arbetsgivare, säger Viktor Lejondahl.

På frågor om kommunens roll och företagets förväntningar på kommunen stannar det vid kompetensförsörjning och att gymnasiet kan fortsätta utbilda unga inom teknikområdet.

Den avslutande rundvandringen i produktionen bland robotar och nyinvesteringar engagerar, innan turen går vidare till Wittzell Design och Expander.

Thomas Lidberg och Viktor Lejondahl.
Thomas Lidberg och Viktor Lejondahl.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!