Det hävdar Stellan Lundberg, Umeå, som på uppdrag av Regionförbundet i Kalmar län har studerat möjligheterna att förbättra kommunikationerna i sydöstra Sverige. Med regeringens färska infrastrukturproposition som stöd föreslår han att tio miljarder kronor satsas på nya och upprustade järnvägar.
Corren berättade nyligen om utredningen ur ett Kinda-perspektiv med inriktning på Stångådalsbanan, och har nu också tittat närmare på Stellan Lundbergs resonemang kring Tjustbanan mellan Västervik och Linköping.
Hans vision för järnvägarna i sydöstra Götaland siktar mot 2030, men han föreslår att Tjustbanan prioriteras och byggs om redan inom 10--15 år. Målet är att öka norra Kalmar läns kontakter med Linköpingsområdet. Han konstaterar att banan har betydelse för det regionala samspelet och för turismen.
"Stångådalsbanan och Tjustbanan är de enda banor i Sverige som under semestermånaden har fler passagerare än under arbetsmånaderna."
Spårstandarden på Tjustbanan är dock låg vilket innebär långa restider mellan Västervik och Linköping. Den genomsnittliga hastigheten mellan orterna ligger på 66 km/tim, vilket är en av de lägsta genomsnittsfarterna bland landets järnvägsbanor.
"Detta medför sårbara arbetsmarknader, särskilt för kvinnor, sämre tillgång till högre utbildning och sämre rekryteringsmöjligheter", skriver Stellan Lundberg i sin utredning.
Kostnaderna för en upprustning av Tjustbanan uppskattas till 1,4 miljarder kronor. Frågan är hur stora möjligheterna är att staten satsar på järnvägarna i sydöstra Götaland.
Enligt Helena Ervenius vid Regionförbundet i Kalmar län är möjligheterna stora. Förbundet ska gå vidare med utredningen och närmast väntar en träff med näringsdepartementet på fredag. Samma dag tar Trafikrådet i Östergötland ställning till om länstågen ska försvinna från Tjustbanan och Stångådalsbanan.