"Vi försöker svara så snabbt vi kan"

"Vi vill ge konkreta svar." Den förklaringen ger kommunalrådet Elisabet Edlund (S) till den långsama hanteringen av medborgarförslag i Åtvidaberg.

Foto: Lotta Willsäter

ÅTVIDABERG2018-04-16 20:45

– Vi har en hög ambitionsnivå kring medborgarförslagen. Vi försöker svara så snabbt vi kan, säger Edlund.

Hon tillägger att en del medborgarförslag, som de om kosten och simhallen, är mera omfattande och tangerat pågående utredningar.

– Där har vi velat svara när vi är färdiga med våra ärenden om dessa.

Men, om det ska ta tre år att svara, är det inte bättre att svara att frågan är under utredning?

– Vi vill ge konkreta svar, men man kan säkert förenkla svaren.

Elisabet Edlund säger att hon uppskattar möjligheten för medborgare att lämna in medborgarförslag och att kommunen generellt bör öka dialogen med medborgare.

Inför kommande mandatperiod pågår politiska diskussioner om att ge medborgare ytterligare möjligheter att komma till tals.

– Det finns ett förslag om att införa medborgarråd. Jag ser att våra medborgare ofta är starkt engagerade och vi behöver ett forum för att kunna ge information och föra en öppen dialog.

– Det kan vara i olika frågor, från de som rör pensionärer till vision 2030.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!