Individ- och familjeomsorgen (IFO) inomsocialförvaltningen har haft ett tufft 2014. Arbetsbelastningen har ökat.
Socialchef Linda Ljungqvist ger en bild:
– Barnutredningarna ökar. Anmälningar ökar. Vi har ny lagstiftning med högre krav, bland annat ska vi utreda alla barn som bevittnat våld i nära relationer.
Hon fortsätter:
– Också insatserna kring barn har ökat. Antalet ärenden inom försörjningsstöd har ökat.
Inom individ och familjeomsorgen arbetar runt 25 personer. Personalomsättningen har varit hög. Bara under det senaste året har åtta anställda slutat.
Några har bytt till liknande jobb i Linköping. Några velat prova något nytt.
– Det är olika orsaker och svårt att generalisera, men arbetsbelastningen har spelat in i vissa fall, säger Linda Ljungqvist.
Den höga personalomsättningen framkommer även i en revision och granskning över kostnader för HVB-placeringar (Hem för vård och boende). Företaget EY har på uppdrag av kommunrevisionen granskat kommunens kostnader för placeringar på HVB samt om dessa utifrån behandlingsresultat, är ändamålsenliga.
I granskningen framkommer att ny personal inte hunnit sätta sig in i nya uppgifter. Inte heller hunnit följa upp redan beslutade insatser.
Antalet placerade är ungefär detsamma under de tre senaste åren, i snitt åtta unga per år. Men vårdtider och kostnader har ökat. Prognosen för 2014 pekar mot en kostnadsökning på 40 procent och en totalkostnad på 8, 4 miljoner kronor.
I sin analys konstaterar EY att ökningen av vårdtider bland annat bedöms hänga samman med personalsituationen och att kommunen bör överväga att skapa former för stabilitet.
Linda Ljungqvist håller delvis med, men hon påpekar att HVB-placeringar inte är enkla att granska.
– Om man tittar på tyngden i de enskilda ärenden vi har, så är min bedömning inte att vårdtider och kostnader har med personalsituationen att göra.
Corren träffar henne tillsammans med Mikael Palm, som är tillförordnad och inhyrd IFO-chef, efter Ulla Salmela Trosell som lämnade tjänsten tidigare i höst. En ny IFO-chef ska rekryteras, liksom två socialsekretare.
– Vi kan inte göra något åt det som varit. Nu väljer vi att satsa på något nytt och på hur det ska vara framöver, säger Mikael Palm.
Mikael Palm har djupintervjuat samtliga medarbetare inom IFO för att identifiera problem och utmaningar.
– Vi har en lösning och vill öka grundbemanningen genom att rekrytera fler socialsekreterare.
Samtidigt lyfter han ett nationellt problem: Det råder brist på socialsekretare.
– Det är svårt att anställa. Till och med att hyra in.
Han nämner att större kommuner, med större möjligheter till karriärsvägar lockar och att Åtvidaberg nu måste gå sin egen väg och bli en attraktiv arbetsgivare.
– Vi söker engagerade socialsekreterare som vill vara med och påverka och bygga upp någonting.
Linda Ljungqvist nämner den lilla kommunens fördelar:
– Man får jobba brett och man får följa sina brukare.
Andra åtgärder för att behålla och locka ny personal:
*Mer handledning på ärendenivå.
*Mer stöd åt nyexaminerade.
*Förbättrad och tydligare ledningsorganisation.
*Möjlighet för anställda att kunna kombinera arbete och forskning.
Med en ökad bemanning ökar personalkostnader. Klarar förvaltningen det inom budgetutrymmet?
– Vi kommer att bli effektivare och kunna arbeta mer med förebyggande insatser. Med det kan vi minska placeringar utanför kommunen och vi ska kunna minska kostnaderna för försörjningsstöd, säger Linda Ljungqvist.
Mikael Palm tillägger:
– Ibland måste man satsa sig ur saker. Ju tidigare vi kan komma in i ärenden, desto mer kan vi minska kostnaderna.