Vägbygge skjuts fram igen – farliga sträckan utan viltstängsel

Nu skjuter Trafikverket åter upp ombyggnation av tredje etappen på riksväg 35 – en av landets mest viltolycksdrabbade vägar. Sträckan Sandtorpet - Rösten blir klar först 2028.

Ombyggnationen av riksväg 35 skulle  ha varit igång, men nu skjuter Trafikverket åter upp byggstarten. Därmed dröjer det också innan vägsträckan Sandtorpet- Rösten får viltstängsel.

Ombyggnationen av riksväg 35 skulle ha varit igång, men nu skjuter Trafikverket åter upp byggstarten. Därmed dröjer det också innan vägsträckan Sandtorpet- Rösten får viltstängsel.

Foto: Lotta Willsäter

Åtvidaberg2024-10-01 20:00

Nyheten i korthet

  • Trafikverket skjuter upp ombyggnationen av riksväg 35, en av Sveriges mest viltolycksdrabbade vägar, till 2028 på grund av förseningar i upphandlingsprocessen.
  • Projektledaren, Henrik Pihl uppger att Trafikverket inte lyckats samla in nödvändiga dokument för att starta ombyggnaden. Samarbetet med konsultföretaget har avslutats och en ny konsult ska upphandlas.
  • Åtvidabergs kommun är besviken över förseningen. Vägens dåliga skick och risken för viltolyckor är en stor oro för både invånare och näringsliv.

Vägmaskinerna skulle ha varit på plats redan våren 2024. Men i september förra året meddelade Trafikverket att byggstarten flyttades fram– till hösten 2024. 

Orsaken då? Att upphandling av entreprenör och arkeologiska utredningar hade dröjt.

Nu kantas riksväg 35 av träd som skiftar färg, från sommargrönt till höstgult. Men något vägbygge är inte i sikte.

– Vår konsult har inte lyckats få ihop handlingar för förfrågningsunderlag och bygghandlingar för entreprenaden. Man har inte resurssatt uppdraget på rätt sätt, säger Henrik Pihl, projektledare på Trafikverket. 

Han uppger att Trafikverket nu avbrutit samarbetet med konsultföretaget och efter förhandlingar nått en uppgörelse, där konsultföretaget får betala vite. 

undefined
Henrik Pihl är projektledare för den tredje ombyggnadsetappen av väg 35 som avser sträckan Sandtorpet- Rösten. Han förklarar att byggstarten skjuts upp på grund av att Trafikverkets konsult inte blivit klar med handlingar för upphandling och byggnation i tid. Nu har samarbetet med konsulten avbrutits.

– Vi ska nu analysera det material vi fått in från konsulten och se om vi kan använda det eller om vi får börja om från början. 

Trafikverket måste också upphandla ny konsult för att få fram de handlingar som krävs för upphandling av entreprenör för ombyggnationen. 

– Vi kommer ta beslut under oktober om hur vi ska gå vidare, säger Henrik Pihl. 

Sammantaget innebär detta att vägbygget skjuts fram ytterligare. Innan ny konsult upphandlats och upphandling av entreprenör för vägbygget kommer ännu en höst att passera. 

– Vi räknar med att komma igång under 2026. Då tar det två till två och ett halvt år innan det är färdigbyggt. Det går inte att korta ner byggtiden, säger Henrik Pihl. 

Den ombyggda vägen blir därmed klar tidigast 2028.

Åtvidabergs kommun har fått besked om förseningen av Trafikverket. 

– Jag är helt klart besviken, både för näringslivet och för oss som pendlar åt båda hållen. Jag är bedrövad av att man inte kommit längre, säger Lars-Åke Bergstrand (S), ordförande i tekniska utskottet. 

Han bor själv i Redinge, vid den del av 35:an som ingår i etapp 3. Han känner vägen och risken för viltolyckor mycket väl. Riksväg 35 har pekats ut som en av landets värst drabbade sett till antalet viltolyckor

– Personligen tycker jag att Trafikverket borde ha börjat i andra änden och byggt om vägen från Åtvidaberg mot Linköping först. Delen Rösten-Åtvidaberg är den värsta. 

undefined
Kommunen har fått information om att byggstarten av etapp tre flyttas fram. Kommunalrådet Joakim Magnusson (C) och tekniska utskottets ordförande Lars-Åke Bergstrand (S) är besvikna.

En del i etapp 3 är viltstängsel. Diskussioner om att skynda på vilt-åtgärder har förts under flera år, men Trafikverkets besked är som tidigare: viltstängsel byggs först i samband med att vägen byggs om. 

– Om vi skulle handla upp entreprenör för stängsel nu, så hade det arbetet kunna vara igång under nästa år. Sen skulle det kosta pengar att flytta staket när vägbygget drar igång, säger Henrik Pihl och bedömer inte det som rimligt.

Vet du om det gäller andra åtgärder också, till exempel underhåll av vägen? 

– Akuta skador kommer att lagas, men inga större underhåll är planerade.

På vissa delar av 35:an är vägbanorna nötta. Regntunga kvällar och nätter syns hjulspåren som mindre vattendrag i vägbanorna.

Lars-Åke Bergstrand beskriver hur bilister i ösregn drar sig in mot mittsträcket för att undvika att köra i vattenfårorna.

– Jag har själv varit nära vattenplaning. Det var vid ett skyfallsliknande regn, då körde alla i 50-60 km.

På den aktuella sträckan Sandtorpet- Rösten varierar hastighetsbegränsningarna, från 80 till 70 och 50 förbi Redinge. 

Är det läge att sänka någon hastighet på grund av risken för viltolyckor eller vägens standard? 

– Nej, inte vad jag har fått till mig, säger Henrik Pihl. 

Sandtorpet- Rösten

Så här beskriver Trafikverket på sin hemsida vad som ska göras på sträckan Sandtorpet- Rösten.

"Vi breddar befintlig väg och bygger om den till en mötesfri väg med omkörningssträckor. Vägen kan komma att dras i ny sträckning förbi Grebo. Vi vidtar åtgärder för att stärka kollektivtrafiken, bland annat genom att anlägga en omstigningshållplats i Grebo. Det förenklar omstigning till de expressbussar som trafikerar sträckan. Vi genomför också viltåtgärder på sträckan inklusive en viltbro över väg 35, öster om Mårsäng.

Syftet med ombyggnationen är att öka framkomligheten och förbättra trafiksäkerheten."

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!