Vägmaskinerna skulle ha varit på plats redan våren 2024. Men i september förra året meddelade Trafikverket att byggstarten flyttades fram– till hösten 2024.
Orsaken då? Att upphandling av entreprenör och arkeologiska utredningar hade dröjt.
Nu kantas riksväg 35 av träd som skiftar färg, från sommargrönt till höstgult. Men något vägbygge är inte i sikte.
– Vår konsult har inte lyckats få ihop handlingar för förfrågningsunderlag och bygghandlingar för entreprenaden. Man har inte resurssatt uppdraget på rätt sätt, säger Henrik Pihl, projektledare på Trafikverket.
Han uppger att Trafikverket nu avbrutit samarbetet med konsultföretaget och efter förhandlingar nått en uppgörelse, där konsultföretaget får betala vite.
– Vi ska nu analysera det material vi fått in från konsulten och se om vi kan använda det eller om vi får börja om från början.
Trafikverket måste också upphandla ny konsult för att få fram de handlingar som krävs för upphandling av entreprenör för ombyggnationen.
– Vi kommer ta beslut under oktober om hur vi ska gå vidare, säger Henrik Pihl.
Sammantaget innebär detta att vägbygget skjuts fram ytterligare. Innan ny konsult upphandlats och upphandling av entreprenör för vägbygget kommer ännu en höst att passera.
– Vi räknar med att komma igång under 2026. Då tar det två till två och ett halvt år innan det är färdigbyggt. Det går inte att korta ner byggtiden, säger Henrik Pihl.
Den ombyggda vägen blir därmed klar tidigast 2028.
Åtvidabergs kommun har fått besked om förseningen av Trafikverket.
– Jag är helt klart besviken, både för näringslivet och för oss som pendlar åt båda hållen. Jag är bedrövad av att man inte kommit längre, säger Lars-Åke Bergstrand (S), ordförande i tekniska utskottet.
Han bor själv i Redinge, vid den del av 35:an som ingår i etapp 3. Han känner vägen och risken för viltolyckor mycket väl. Riksväg 35 har pekats ut som en av landets värst drabbade sett till antalet viltolyckor.
– Personligen tycker jag att Trafikverket borde ha börjat i andra änden och byggt om vägen från Åtvidaberg mot Linköping först. Delen Rösten-Åtvidaberg är den värsta.
En del i etapp 3 är viltstängsel. Diskussioner om att skynda på vilt-åtgärder har förts under flera år, men Trafikverkets besked är som tidigare: viltstängsel byggs först i samband med att vägen byggs om.
– Om vi skulle handla upp entreprenör för stängsel nu, så hade det arbetet kunna vara igång under nästa år. Sen skulle det kosta pengar att flytta staket när vägbygget drar igång, säger Henrik Pihl och bedömer inte det som rimligt.
Vet du om det gäller andra åtgärder också, till exempel underhåll av vägen?
– Akuta skador kommer att lagas, men inga större underhåll är planerade.
På vissa delar av 35:an är vägbanorna nötta. Regntunga kvällar och nätter syns hjulspåren som mindre vattendrag i vägbanorna.
Lars-Åke Bergstrand beskriver hur bilister i ösregn drar sig in mot mittsträcket för att undvika att köra i vattenfårorna.
– Jag har själv varit nära vattenplaning. Det var vid ett skyfallsliknande regn, då körde alla i 50-60 km.
På den aktuella sträckan Sandtorpet- Rösten varierar hastighetsbegränsningarna, från 80 till 70 och 50 förbi Redinge.
Är det läge att sänka någon hastighet på grund av risken för viltolyckor eller vägens standard?
– Nej, inte vad jag har fått till mig, säger Henrik Pihl.