Utredning om Facetten klar: "Inga systematiska problem"

Efter uppgifter om trakasserier på Bildningscentrum Facetten inledde barn- och utbildningsförvaltningen en utredning. "Den visar inte några systematiska problem med kränkningar på skolan", säger skolchef Karl Johan Sjödin.

Barn- och utbildningsförvaltningen är klar med sin utredning "med anledning av misstänkt kränkande behandling". Den slår fast att det inte framkommit stöd för systematiska problem med kränkande behandling, diskriminering och trakasserier.

Barn- och utbildningsförvaltningen är klar med sin utredning "med anledning av misstänkt kränkande behandling". Den slår fast att det inte framkommit stöd för systematiska problem med kränkande behandling, diskriminering och trakasserier.

Foto: Lotta Willsäter

Åtvidaberg2021-05-05 16:53

Det var i mars som en elev, "Anna" anonymt berättade om trakasserier och machokultur på skolan. Hon hade också i en insändare samlat en rad händelser som ska ha skett under de drygt tre terminer hon studerat på skolan. 

Skolchef Karl Johan Sjödin tog tidigt initiativ till en utredning "med anledning av misstänkt kränkande behandling". Han hade också i samtal med en liten grupp elever fått ta del av deras upplevelser och sa: "De känner sig inte trygga i skolan".

Uppgifterna slog hårt mot skolan. Skolledningen motsatte sig kraftfullt uppgifter om att man inte agerat. Elever på fotbollsgymnasiet kände sig utpekade och gav en annan bild. De medgav samtidigt att det funnits problem, men att de var utagerade.

Utredningen är nu klar och presenterades i kommunstyrelsen under onsdagen. Skolchef Karl Johan Sjödin uppger att förvaltningens sakkunnige Fredrik Gustafsson, som utfört utredningen, hållit en rad intervjuer med skolledning, elever och personal samt med personer utanför skolan som kan ha information.

Vad kommer utredningen fram till?

– Den visar inte några systematiska problem eller en kultur med kränkningar, säger Sjödin. 

Samtidigt slår utredningen fast att de allvarliga händelser som beskrivits i Corren, i samtliga fall utom ett, har varit kända. Händelserna ska enligt utredningen ha varit isolerade, enstaka och inte återkommande. Av det dras följande slutsats: "Det har inte i utredningen framkommit stöd för systematiska problem med kränkande behandling, diskriminering och trakasserier."

Uppgifter om att skolledningen inte agerat motsägs i utredningen:

– Skolan har agerat på det den känt till, säger Karl Johan Sjödin och förtydligar att flertalet av händelserna skedde under förra läsåret.

Trots att skolan agerat har inte någon av de händelser som beskrivits lett till någon kränkningsanmälan.

– Där har vi ett utvecklingsområde. Skolan har inte alltid uppfattat när den ska göra kränkningsanmälan. Även om man agerar behöver man oftast också dokumentera, säger Sjödin.  

En av slutsatserna i utredningen är att skolledningen behöver "säkerställa att alla anställda på skolan har en gemensam syn på när anmälan av kränkande behandling ska upprättas."

I utredningen tas uppgifterna i insändaren upp. Delar av dessa lyder under sekretess, då det rör enskilda elever.

I denna del av utredningen framgår också en osäkerhet kring utredningsansvar för händelser som sker utanför skolan om det har koppling till skolans verksamhet. 

Konkret nämns elevhemmet, som drivs av ÅFF och som kommunen har samarbetsavtal med kring tillsyn. 

– Här behöver skolledningen tillsammans med förvaltningen säkerställa att det finns en gemensam syn inom skolan och med samarbetspartners om när kränkningar som inte sker på skoltid behöver utredas av skolan.

I utredningen framgår att Facetten har "mycket goda resultat för trygghet och studiero i elevenkäter."

– Det stora flertalet känner trygghet, säger Sjödin, men fråntar inte enskilda elever deras upplevelser av otrygghet kopplat till de händelser som beskrivits.

– Deras upplevelser och känslor kan vi inte ta ifrån dem.

Som uppföljning efter vårens omfattade arbete kring situationen på skolan ska en temadag med föreläsare arrangeras.

Ur utredningen:

Bildningscentrum arbetar enligt sin likabehandlingsplan mot kränkande behandling, diskriminering och trakasserier.

Skolan är mån om att uppfattas som en inkluderande skola med små problem med konflikter mellan elever, en bild som stöds av bland annat elevenkäter och elevintervjuer vid förvaltningens verksamhetsbesök. 

Efter Correns publicering uppger elever att frågan hanterats bra av flertalet lärare i klassrummet. Ingen av de inblandade eleverna ska ha utsatts för påtryckningar efteråt.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!