När du köper en häst gäller samma regler i Konsumentköpslagen (KKL) som när du köper ett kylskåp. Om hästen inte fungerar som du tänkt kan du kräva att köpet återkallas i upp till tre år. Eller stämma säljaren.
– Inte nog med det, säger tävlingsryttare och hästförsäljare Elin Andersson. Köparen, som nästan alltid vinner dessa processer mot hästföretagen, kan dessutom kräva ersättning för alla utlägg sedan köpekontraktet skrevs. Alltså uppstallning, foder, material och veterinärskostnader.
Det här gör att hästföretag slutar att sälja hästar till privatkunder eftersom kostnaderna lätt kan bli extremt stora och verksamheten mycket riskfylld.
Men om det verkligen är fel på hästen då?
– Då ska det synas vid den obligatoriska veterinärbesiktningen före köpet. Problemet är att människor är livrädda för minsta skavank som syns vid en röntgen efter köpet.
– Säg att en häst sparkat och skadat sig. Om köparen då låter röntga hästen är det troligt att någon skavank hittas som veterinären inte kan garantera inte fanns där redan före köpet.
– Ingen människa är helt felfri in i minsta benbit – och det är inte en häst heller. Mitt eget sto, som jag haft i sex år och hoppar 1.45 med, har flera sådana småskavanker som inte påverkar hennes kapacitet.
I brevet, underskrivet av gedigna hästprofiler, påpekar man det orimliga i att låta djuren lyda under en lag som är framtagen för att stärka konsumentens roll gentemot företag som säljer tillverkade produkter.
"KKL har bidragit till stämningar där tvisterna blir mer och mer absurda för varje år som går. Allt fler köpare förstår och utnyttjar det faktum att man med hjälp av lagens utformning kan reklamera en häst utan rimlig grund."
Det kan också innebära onödigt lidande. "Hur tar ägaren/köparen hand om sin häst under tiden den är föremål för en rättslig tvist? Ofta undviker köparen att behandla en skada innan rätten beslutat vems ansvar det är att bekosta den. Det kan leda till att en häst med en behandlingsbar skada istället utvecklar kroniska besvär, blir obrukbar och många gånger måste avlivas", står det i brevet.
Varför har det blivit så här?
– Många köper för dyra och avancerade hästar, som de inte klarar av. Men det är ju inte hästens fel – och inte säljarens heller. 70 procent av köparna är amatörer som kanske tävlar på medelnivå. Då ska de ha en häst därefter. Men istället för att rannsaka sig själva försöker de hitta fel på hästen och häva köpet.
Hanteringsproblem förekommer också. Att en häst som hos säljaren var lättlastad är omöjlig att lasta hos nya ägaren, som kan hävda att hästen har mentalitetsproblem.
Har du själv valt att inte sälja till en viss person?
– Ja, det här är ju mitt levebröd. Får jag dåliga vibbar eller hör saker som att "jag har köpt tre hästar tidigare och ingen har fungerat" drar jag öronen åt mig.
Vad kan effekten bli om färre säljer till privatpersoner?
– Att köpare vänder sig utomlands, köper häst "osedd på postorder". Det ökar inte chanserna för en lyckad affär, Sverige förlorar skatteintäkter och köparen får helt andra konsumentlagar att förhålla sig till.
Elin hoppas att levande djur kan lyftas ur KKL.
– Men jag har inga stora förhoppningar. Våra politiker verkar inte alls förstå problematiken.
Danmark tog i våras beslut om en lagändring vad gäller djurköp.