De båda företagen har samma rötter och dominerar den svenska prefabmarknaden inom taklyft.
– Vi står för två tredjedelar av den marknaden tillsammans, säger Jan Anders Magnusson, som år 2011 köpte Åtvidabergs Takvåningar med tillverkning på Fågelsångens industriområde.
Nyligen förvärvade Takvåningar företaget Taklyft i Åtvidaberg AB från Åtvidabergs huskomponenter AB (Åtvidabergshus med verksamhet i Örsätter).
– Vi tar över verksamheten, men inte personal. De blir kvar på Åtvidabergshus.
Hela konceptet med påbyggnad av takvåningar startades av åtvidabergaren Håkan Johansson under tidigt 1980-tal. Det bygger på idén att prefabricera takvåningar för att kunna transportera och montera dessa på befintliga hus.
– Bostadsbehoven förändras. Många vill ha större utrymmen i sina småhus, men trivs med läget. Då kan man bygga på och förädla sitt befintliga hus, säger Jan Anders Magnusson.
Han uppger att behov och efterfrågan är stora och pekar på att många villor är byggda under miljonprogramsåren. De behöver renoveras och byggas till för att passa nya familjers krav och förväntningar.
Diskussioner om förvärv har förts mellan de två Åtvidabergsbolagen under flera år. Jan Anders Magnusson konstaterar att han och Magnus Andersson, vd i Åtvidabergs huskomponenter AB till slut kom överens.
– Vi samlar hela takvåningsverksamheten i samma hatt. Men vi kommer att behålla båda bolagen och därmed skapa större tydlighet mot marknaden. De vänder sig åt olika kundsegment, förklarar Magnusson.
Jan Anders Magnusson klev in i trä- och snickeribranschen 2011 och gjorde ett tvärt karriärsbyte, från att ha jobbat som projektledare på Ericsson med mobilsystem i 20 år till att driva eget företag.
Verksamheten i Takvåningar har vuxit sedan dess, från 16-17 anställda till 25 idag. Därutöver är ett tiotal underentreprenörer, konsulter och agenter knutna till verksamheten.
Genom köpet av Taklyft samlas inköp, konstruktion, tillverkning och montageledning i en organisation.
– Det ger goda möjligheter att utveckla, samordna, skapa förutsättningar för tillväxt för båda företagen. Jag har en långsiktig strategi att växa i lagom fart, säger Jan Anders Magnusson.
En ny produktionslokal i anslutning till de tidigare står klar på Fågelsången.
– Det gör att vi har plats för att ta in mer personal och öka omsättningen.