Miljön är unik. 1900-talets industrisverige breder ut sig:
Verkstaden: Svarvar, hyvlar, stansar och lufthammare står som de placerades när Åtvidabergs Spårväxlar & Signalfabrik AB drog i gång verksamheten 1924.
Fordonshallen: Lastbilar, personbilar, motorcyklar. Här monterades hytter och karosser till bland andra Volvo, Chevrolet och Ford.
Facit: Skriv- och räknemaskiner, datorer. Åtvidabergs Industrier/Facit exporterade till hela världen.
Skolmuseet slungar dig minst 60 år tillbaka i tiden.
Tidsmaskinen Åssa-museet kärvar inte. På lördag skramlar remtransmissionen som driver rälshyvlarna i gång. Här hittar du Facits sista automatsvarv. Strax bredvid uppenbarar sig dåtidens företagshälsovård: En stång att hänga raklång i.
Klas-Göran Sjöberg, före detta elektriker, guidar.
Nu lutar han sig över Lasse Samuelsson som knäböjer inför en tändkulemotor, modell större. På lördag startar Samuelsson museets mest unika trofé: Åtvidabergsbilen från 1911.
Drygt 3600 betalande besökare 2014. Endast fyra procent av besökarna kom från Åtvidaberg. Sex procent kom från utlandet: Nyheterna är flera. Från ”nya” tändkulemotorer och en Volvo ÖV 1927 till det uppiffade rundturståget som tar skolklasser och övriga besökare på upptäcktsfärd i Åtvid. Ny är också järnvägsbommen på Åssa-planen.
– Passar bra, såna tillverkades här, säger Klas-Göran Sjöberg.