Kraftig blåst på tisdagen förra veckan fick ett större träd att rasa ned och dra med sig en telefonledning i Åsebo, beläget mellan Falerum och Åtvidaberg. Jan-Erik Wahl, som har sommarstuga i området, ringde raskt Telia för att felanmäla.
– Då fick jag beskedet att en tekniker från Ericsson skulle titta på det som på måndagen denna vecka. Inget hände. Jag ringde Telia igen, som sade att tekniker skulle titta på det den 12:e. Sen den 13:e. Nu senast får jag beskedet att felet ska vara åtgärdat den 28 oktober. Det här kan inte vara rimligt, säger Jan-Erik Wahl.
Han är irriterad över att det ska ta så lång tid. Och orolig, dessutom. Själv har han bara sommarstuga i området, men säger sig spendera 90 procent av sin tid i Åsebo. I området finns även fyra hushåll med åretruntboende.
– Man tänker kanske att mobilen ska räcka till istället. Men det nätet är inte att lita på heller. På vissa platser är täckningen helt värdelös, det går inte ens att ringa 112. Det är ju väldigt oroande, ifall någon skulle bli sjuk eller skada sig, säger Jan-Erik Wahl.
På Telias presstjänst uppger Inger Gunterberg att tekniker som avhjälper kabelfel av den här typen ofta lägger till en god tidsmarginal för när felet ska vara åtgärdat.
– De kommer att åtgärda detta nästa vecka, säger hon.
Beror dröjsmålet på att det saknas tekniker?
– Det är ju Skanova som äger nätet i det här fallet, och de dimensionerar sin bemanning utifrån antal kabelfel på årsbasis. Kommer det då en topp med väder som orsakar fler fel än vanligt kan det vara svårt att hinna med, säger Inger Gunterberg.
Uppdatering: Corren har fått uppgifter om att felet ska ha åtgärdats redan under fredagen.