- Vi har sålt en ledskärm på 52 kvadratmeter till Tekniska Verken, men intresset från företagen här hemma och Åtvidabergs kommun är svagt, säger Johan Hjalmarsson.
Digitala skyltar är en explosivt växande framtidsbransch. Inte ens finanskrisen 2008/2009 rubbade tillväxttakten.
- Möjligheterna är enorma, säger Johan Hjalmarsson, Åtvidaberg, som äger och driver Niled AB tillsammans med Stefan Hultman, Åtvidaberg, och Pelle Sääv, Linköping.
Marknadsbedömare räknar med att Sverige följer USA och Japan i spåren. Traditionella vägskyltar, reklampelare och skärmar ersätts av digital exponering.
- Den är flexibel, med hjälp av datorn kan vi förändra innehållet på några sekunder, säger Hjalmarsson.
NILEDS senaste affär är Tekniska Verkens köp av en stor ledskärm som ska pryda värmeverkets fasad i centrala Linköping.
- Ett utmärkt referensobjekt, som vi hoppas öppnar dörrar till nya kunder, säger Johan.
- Men det är svårt att bli profet i sin egen bygd, tillägger han.
NILEDS förhoppning att reklamskylten skulle fungera som en plattform för det lokala näringslivets och kommunens marknadsföringsoffensiv tycks slå slint. Men undantag finns. Ternstedt Invent, ÅFF, kommunen och Flügger Färg hör hit. Det senare ökade försäljningen i butik med 127 procent från 2010 till 2011 sedan företaget gjort reklam enbart i skylten.
Planer finns på ny ledskylt i Kinda.
- I värsta fall får vi flytta Åtvidsskylten dit, säger Johan Hjalmarsson.