Två reklamfilmer ska spelas in i Åtvidaberg under de två sista dagarna i maj.
– Vi vill lyfta turismen och visa att Åtvidaberg är spännande att åka till. Vi vill visa allt fint vi har att erbjuda, både i naturen och i spännande aktiviteter.
Rebecka Hjorth berättar att tanken på en turistfilm utvecklades.
– Vi vill också visa hur det är att bo i Åtvidaberg och locka hit nya boende.
Till de båda produktionerna, som under två veckor i sommar kommer att visas i TV4 lokalt och i kommunens egna kanaler, söks nu statister.
Scener kommer att spelas in på olika platser; bland annat på golfbanan, biblioteket, vid Solkanonen, i Folkparken, på kafé/restaurang, vid gruvlavarna i Bersbo och vid Seboklint i Gärdserum.
Vad krävs av de ni söker?
– De får se ut som de vill. Vi styr inte det. Vi vill att det ska vara vanligt folk. Vi vill ha bredd och mångfald. Det ska vara genuint och åtvidabergarna ska känna sig delaktiga.
Intresseanmälan kan göras till kommunen, som kommer att gå igenom dessa tillsammans med Byn kommunikationsbyrå AB i Norrköping som fått kommunens uppdrag för koncept och filmproduktion.
De som slutligen deltar kommer att få arvode från kommunen enligt modellavtal.
Kostnaden för reklamprojektet uppgår till omkring 350 000 kronor. I det ingår ersättning till kommunikationsbyrån samt två veckors reklam lokalt i TV4 och utomhusannonsering i Linköping.