Anmälningar om kränkningar i skolorna ökar kraftigt

Slagsmål. Strypgrepp. Rasistiska och sexuella glåpord. Knuffar och spott. Det är något av innehållet i de kränkningsanmälningar som kommunens skolorna gjort under 2021. Antalet anmälningar har ökat kraftigt.

Antalet kränkningsanmälningar på Alléskolan årskurserna 4-6 har ökat kraftigt. Flertalet handlar om verbala kränkningar, men här finns också fysiska kränkningar som slagsmål med strypgrepp och knuffar samt psykiska kränkningar.

Antalet kränkningsanmälningar på Alléskolan årskurserna 4-6 har ökat kraftigt. Flertalet handlar om verbala kränkningar, men här finns också fysiska kränkningar som slagsmål med strypgrepp och knuffar samt psykiska kränkningar.

Foto: Lotta Willsäter

Åtvidaberg2022-02-22 05:00

Skolor och förskolor är skyldiga att anmäla och hantera kränkningar inom respektive verksamhet. 

– Det är ett sätt att höja kvalitén och att skapa en bra skola för alla elever, säger skolchef Karl Johan Sjödin. 

Han har nyligen summerat antalet kränkningsanmälningar under de senaste åren och noterar en kraftig ökning mellan 2020 och 2021. Dessutom visar sammanställningen att en skolenhet sticker ut.

undefined
"När man riktar ljuset mot något så får det mera uppmärksamhet", säger skolchefen Karl Johan Sjödin som ser att nya rutiner kring kränkningar på Alléskolorna lett till en kraftig ökning av anmälningar.

Alléskolan årskurs 4– 6 stod under 2020 för knappt hälften av anmälningarna. Under 2021 steg det till drygt två tredjedelar av anmälningarna i kommunens skolor totalt sett.

*2020 gjordes 29 anmälningar, varav 14 kopplade till Allé 4– 6 

*2021 gjordes 86 anmälningar, varav 58 kopplade till Allé 4– 6.

En förklaring: Alléskolan som består av både årskurs 4– 6 och årskurs 7– 9 är den enskilt största skolenheten i kommunen. Men det finns fler förklaringar. 

På Alléskolans rektorsexpedition samlas Anna Jangbrand, rektor för 4– 6, Malin Petersson, enhetschef för Alléskolan och skolchefen för att beskriva vad som finns bakom siffrorna.

– Det är bra att vi får berätta, säger Anna Jangbrand och ger en snabb återblick: 

När skolan i augusti 2021 fick två nya rektorer; Anna Jangbrand och Maria Eneling, årskurs 7– 9, gjordes en skolkulturanalys.

– Vi tog fram styrkor, utvecklingsområden och oklarheter. Vi såg en del om hur skolan agerat i kränkningssammanhang och såg att vi behövde jobba mer förebyggande och mer med åtgärder, säger Anna Jangbrand. 

undefined
"Det låter allvarligt när man sätter samman kränkning och anmälning i ett ord", säger Anna Jangbrand, rektor för Alléskolan årskurs 4-6.

En ny kränkningsrutin med likvärdigt system och uppföljningar togs fram. Föreläsare bjöds in. Flera samarbeten etablerades, till exempel med fältsekreterare och 1357 ung kultur.

– Det var en intensiv satsning och en förändringsprocess under hösten. Nu håller vi på att implementera den nya rutinen och vi trycker på om att anmälningar ska göras. Vi har skapat ett nytt digitalt system för anmälningar och vi har förstärkt vår elevhälsa, säger Jangbrand. 

Kan ökningen bero på att skolan prioriterat arbetet med kräkningsanmälningar?

– Ja, när man riktar ljuset mot något så får det mera uppmärksamhet. Det är en fint och strukturerat arbete som pågår och som kommer att få effekter, säger Karl Johan Sjödin. 

Malin Petersson talar om systematik.

– Det är det systematiska arbetet vi vill komma åt.

undefined
Malin Petersson, enhetschef för Alléskolan och rektor för grundsärskolan, framhåller det systematiska arbetet kring kränkningsanmälningar där de nya rutinerna är likvärdiga för hela Alléskolan.

Varken skolledningen eller skolchefen vill ge konkreta exempel på de händelser som lett till anmälningar. Med hänsyn till enskilda elever och händelser som är utagerade gör de en svepande sammanfattning: 

– Det är mer verbala än fysiska kränkningar, säger Sjödin. 

– Ja, det handlar mycket om språkbruk, säger Jangbrand och tillägger att det även rör det sådant som skrivs på exempelvis sociala medier. 

Slagsmål, då? 

– Ja, det förekommer, säger Jangbrand. 

Malin Petersson fyller i att det finns konflikter mellan elever och att det inte är detsamma som kränkningar.

– Kan man tycka olika och vad har man för verktyg när man inte tycker lika? Det är bättre att resonera, men den förmågan har inte alla tillägnat sig. Vi jobbar för att hitta former för kommunikation och relationer. Ibland är det bättre att tänka till.

När skolorna gör kränkningsanmälningar blir en del av uppgifterna offentliga. Det kan gälla händelser som leder till anmälan och åtgärder, men inte personuppgifter som namn och klass.

Redaktionen har gått igenom anmälningar från 2021. Här finns kränkningar av olika slag; verbala, psykiska och fysiska.

I flera finns uppgifter om konflikter som lett till slagsmål med strypgrepp. Här finns bråk med knuffar och spott, men också tillmälen av sexistiskt, rasistiskt och nedsättande slag mot enskilda elever. Ett fåtal anmälningar beskriver fysiska skador.

undefined
Antalet kränkningsanmälningar på Alléskolan årskurserna 4-6 har ökat kraftigt. Flertalet handlar om verbala kränkningar, men här finns också fysiska kränkningar som slagsmål med strypgrepp och knuffar samt psykiska kränkningar.

Vid samtliga händelser som leder till anmälningar tar skolan kontakt med vårdnadshavare.

– Vi får oftast bra kontakt med föräldrar, säger Jangbrand och återger att föräldrar uppskattar både kontakt och åtgärder.  

Flera insatser görs, både riktade och övergripande. Elevhälsan har utökats och ledningen förstärkts. 

Vad är målet?

– Vi har en skyldighet att jobba för allas lika värde och för att skapa studiero för att alla ska kunna lära sig bättre, säger Sjödin. 

Anna Jangbrand tittar på klockan. Ett nytt möte väntar. Hon skyndar sig att tillägga: 

– Vi har fantastiska elever, trots allt.       

Kränkande behandling

Skolor ska vara fria från kränkande behandling, mobbning och diskriminering. Skolor måste arbeta aktivt med att förebygga och åtgärda kränkningar i samband med verksamheten. 

Kränkningar kan ske vid enstaka tillfällen eller vara systematiska och återkommande. De kan vara synliga och handfasta eller dolda och subtila. Kränkande behandling kan vara nedsättande ord, ryktesspridning, förlöjliganden, utfrysning, hot, även på sociala medier eller fysiska handlingar som slag, sparkar och knuffar. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!