– Det var så halt att det var svårt för bärgaren att komma fram på vägen, säger Thomas Dehlin, driftledare för Renalls kommunala entreprenader i Åtvidaberg, Söderköping och Valdemarsvik.
Avåkningen skedde på landsbygden utanför Grebo på söndagen. Chauffören klarade sig utan skador och fordonet kunde med hjälp av bärgare till slut dras upp ur diket.
– Vi körde extra på söndagen och satte in två chaufförer på landsbygden. Vid 16-snåret på eftermiddagen gled den ena ner i diket. Det var inte sandat och han kunde inte komma loss själv för att det var för halt, säger Thomas Dehlin.
Tidigare i veckan tvingades Renall att tillfälligt ställa in en del turer på landsbygden. Orsaken: det besvärliga väglaget.
– Det har varit bedrövligt, säger Thomas Dehlin som har 30 års erfarenhet i branschen.
– Det här är bland de värsta väglag jag varit med om. Det är inte bara i Åtvidaberg, utan också i Söderköping och Valdemarsvik.
Beskriv hur det varit ute på de vägar ni kör på?
– Vi kör på både stora och små vägar. Det är de mindre som är de absolut sämsta, på vissa har det inte gått att ta sig fram egentligen. Det har varit bättre när temperaturen gått ner under tio minus, då biter däcken bättre. Men de finns brister i plogning och sandning. En del sträckor är som en skridskobana.
Han är försiktig i sin kritik och menar att de som snöröjer och halkbekämpar generellt sett gör sitt bästa.
– Men det räcker inte. Efter plogning behöver det sandas. Och det behövs mer snöpinnar på de små vägarna.
Under fredagen förra veckan återupptog Renall en del av sina landsbygdsturer i Åtvidabergs kommun.
– Vi har varit ute och kört där det går. Chaufförerna får åka runt och se var de kan köra. Vi kan inte riskera något för chaufförerna och vi kan heller inte ha bilar i diket.
Arbetet att hinna ikapp förra veckans inställda turer pågår under veckan. Kunder som drabbats av inställda turer har fått löfte om att ställa ut en eller två extrasäckar.
Johan Gustafsson, vd på Åtvidabergs Renhållning AB som köper entreprenadtjänster av Renall uttrycker full förståelse för sin entreprenör.
– Ja, med det väderläge vi har så får vi sitta still i båten. Vädret och snöröjningen på landsbygden är inget som vi eller entreprenören kan påverka. Det är en tillfällig olägenhet, säger han.