"Även jag får signaler om att barn, elever och även medarbetare inte fullt ut förstått allvaret i det rådande läget och att det även är svårt att upprätthålla och följa våra lokala och Folkhälsomyndighetens rekommendationer".
Så inleder Karl Johan Sjödin sitt svar till makarna Ekman, som efterlyser en plan för hur skolorna ska få eleverna att ta covid-19 på allvar.
Ekmans pekade på trängsel i skolorna och på att såväl elever som personal inte tar situationen på allvar.
– Jag tror att det är ett samhällsfenomen. Vi var alerta i det läge som var under våren, men någonstans började man normalisera läget och har inte varit lika uppmärksamma som tidigare. Vi har vaggats in i en falsk trygghet, säger Karl Johan Sjödin.
Det nya läget med ökande smittspridning och skärpta råd ser han som ett tillfälle att ta nya krafttag i det fortsatta arbetet.
– Det är ett tillfälle att komma tillbaka till ett skarpt läge och att efterleva de rutiner vi hade under våren.
Vad innebär det?
– Att alla rektorer och lärare anpassar verksamheten och undervisningen. Inom idrotten kan det vara att ha teori.
– För måltiderna har vi en dialog just nu om låta eleverna äta i sina klassrum. Man gör det i Grebo nu. Det beror på hur de lokala förutsättningarna ser ut. På Alléskolan med så mycket elever är det svårt, men det går kanske att sprida ut tiden för lunchen.
– Vi pratar också om att hålla nere rastaktiviteter.
Makarna Ekman vill att skolorna påminner elever om allvaret kring covid-19. Ser du att skolorna kan göra det?
– Ja, jag ser detta som ett tillfälle att i undervisningen jobba med att få eleverna att förstå situationen.
Frågan var en av flera med anledning av covid-19, som diskuterades i veckan i barn- och utbildningsförvaltningens ledningsgrupp.
– Rektorerna får ta upp på sina skolor hur man kan jobba med att öka elevernas förståelse.
Karl Johan Sjödin har i dagarna gått ut med information om de skärpta råden till både personal och föräldrar.
– Det är ett sätt att ta krafttag, men också att visa att vi tar signaler om oro på allvar. Vi är tydliga med att vi följer rekommendationer och att vi som organisation har ett gemensamt förhållningssätt.
Han avslutar med att framhålla sina medarbetare i skolor och förskolor.
– De har gjort ett fantastiskt arbete under lång tid med restriktioner och rekommendationer.