Det blev en tuff start på veckan för elever, personal och skolledning på Bildningscentrum Facetten efter att eleven "Anna" i en artikel gav sin bild av en machokultur och ett hårt klimat på skolan.
Uppgifter i hennes berättelse hade skolchefen tagit del av under ett möte med flera elever redan veckan innan.
– Jag visste att det skulle bli starka reaktioner, säger Karl Johan Sjödin.
Hur har veckan varit?
– Det har varit många olika bilder och beskrivningar av läget. Det har varit ett intensivt arbete att bringa ordning i situationen utifrån de uppgifterna och de effekter de fått.
– Jag har varit angelägen om att vi ska jobba systematiskt och att hålla en god dialog med alla inblandade, både externt och internt.
På förvaltningsnivå har en utredning inletts.
– Vi kommer att arbeta systematiskt och strukturerat med intervjuer med elever och personal. Avsikten är att få en så bred och rättvis bild som möjligt.
– Det pågår också ett inre arbete. Skolan behöver få göra det ostört, säger Karl Johan Sjödin som vill skapa arbetsro på Facetten.
Beskedet om att gymnasieskolorna ska återgå till undervisning på plats efter påsklovet är positivt för situationen, menar Sjödin.
– Jag tror att en aspekt i det som kommit fram är att skolan inte kunnat möta och samtala med elever som tidigare då så mycket av undervisningen genomförts på distans. Ur ett socialt och utbildningsmässigt perspektiv är det bra att skolan kan öppna igen.