Vi är i Kulturhuset mitt i Åtvidaberg. På andra våningen tränas det för fullt. Allt för att publiken ska få full valuta för pengarna när Trassel drar igång. Teater Traska heter sällskapet som är oroliga för att det här är deras sista uppsättning i huset som nu är till salu.
– Åh, jag hoppas att vi kan få disponera den här delen för att åtvidabergare ska få njuta av huset också i fortsättningen, säger Pia Oredsson Tember.
Hon är producent för föreställningen som regisseras av Magnus Jönsson som också spelar huvudrollen i föreställningen. Som varande politikern Peter Rundkvist tar han in på hotell med sin älskarinna Lena Stjärnström (Erika Milton Rehn). Och så kommer politikerns hustru dit, och älskarinnans man och partiserketeraren som ska hålla ordning på allt och alla. Ja, ni förstår, är det fars så är det förvecklingar.
Och så är det ju liket så klart, inte bra för en politiker med ett lik i garderoben eller. . . var det inte i fönstret?
Ja, ni hör hur det låter. Ut och in i dörrar och allt för att hålla respektivarna utanför. I det fallet är partisekreteraren Gustav Molin (Stefan Lindén) som drar i de flesta trådarna. Här repeteras varendaste dag och hela helgerna. Teater Traska består av ungefär 100 medlemmar och här spelar ett tiotal medan lika många jobbar runt föreställningen. Över juldagarna har de ledigt men därefter är det full fart fram till premiären kl 16 på nyårsafton.
200 personer får plats i salen och i stort sett alla biljetter är redan sålda till nyårsaftonens föreställning. Totalt spelar de 14 föreställningarn, den sista hålls den 26 januari. Strax därefter måste de tömma huset på alla sina tillhörigheter. Tills nu har alla kulisser, byggplankor och stora tygsjok förvarats i källaren. Frågan är vart det ska ta vägen sedan. I Åssahuset har de sina repetitionern men där finns inte plats för varse sig förråd eller föreställningarna.
– Jag hoppas att det löser sig så att vi inte blir satta på gatan, säger Pia O Tenber.
Men i väntan på besked spelas och njuts för fulla muggar i Trassel på hög nivå! Författaren är engelsmannen Ray Cooney.