Redan för ett år sedan stack huvudägaren, tillika vd:n Peder Olausson ut hakan och uttalade sina mål i tidningen.
Omsättningen skulle öka 40 procent.
Hur gick det?
– Vi kom nästan dit. Vi kom till 30 procent, säger Peder Olausson.
Han är påtagligt nöjd även om målet inte nåddes fullt ut.
– Vi har fokus på tillväxt. Det är det intressanta.
Tillsammans med delägaren och vice vd:n Peter Rodriguez berättar Peder Olausson om 2016. Tillväxten var stabil hemma i Sverige samt övriga Skandinavien och Polen.
– I Asien har vi haft kraftig tillväxt. Vi har haft högt fokus på det.
För två år sedan sattes målen om en satsning i Asien. Företaget fick stöd av statliga Tillväxtverket och kunde förstärka sina tidigare inköpskontor med försäljningskontor i Kina och på Filippinerna.
– Båda dessa har lyft under 2016. Vi har verkligen satt planerna i verket.
Rotakorn Electronics AB som har 19 anställda, distribuerar elektronikkomponenter, och hanterar brist- och överskott av komponenter.
Till redan befintliga verksamhetsområden läggs nu också "value engeneering".
– Det handlar om att sänka kostnader för kund utan att tappa kvalité, säger Peder Olausson och konkretiserar:
– Vi behöver ingenjörskraft , men har svårt att anställa i Sverige. Ingenjörer går idag hellre till större bolag.
– Vi kommer därför i närtid att anställda en till två applikationsingenjörer på Filippinerna. Deras uppgift blir att gå igenom kundens komponentbehov och föreslå ersättningsprodukter till lägre pris. Det kan vara från andra leverantörer, men till likvärdig eller bättre kvalité.
Målet för 2017 är utstakat. Omsättningen ska öka 40 procent.
– Vi tror på detta. Att växa kostar ofta lite marginal, men vår målsättning att växa med lönsamhet, säger Peter Rodriguez.
Det är kanske lite kaxigt att öppet redogöra för sina mål. Har ni tänkt på det?
– Det kanske kan uppfattas som kaxigt, men vi har självklart respekt för det som krävs för att nå våra tillväxtmål, säger Peder Olausson.
Peter Rodriguez flikar in att han enbart mötts av positiva kommentarer efter förra årets artikel om tillväxtmål. Han uppmanar andra Åtvidabergsföretag att berätta om sina mål.
– Det skapar en positiv anda.