SD: "Islamister flyr Åtvidaberg efter vår påtryckning"

SD hävdar i ett inlägg på sociala medier att "Islamisterna flyr Åtvidaberg" och att partiets påtryckningar fått studieförbundet Ibn Rushd att lägga ner sin verksamhet i Åtvidaberg. Inlägget har väckt starka reaktioner.

SD Åtvidaberg hävdar i ett inlägg på Facebook att islamisterna flyr Åtvidaberg. En tolkning i kommunikationssyfte, menar SD:s gruppledare Jan Svensson. Grov retorik, menar kommunalrådet Thomas Lidberg (S) som menar att det saknas belägg för islamism i Åtvidaberg.

SD Åtvidaberg hävdar i ett inlägg på Facebook att islamisterna flyr Åtvidaberg. En tolkning i kommunikationssyfte, menar SD:s gruppledare Jan Svensson. Grov retorik, menar kommunalrådet Thomas Lidberg (S) som menar att det saknas belägg för islamism i Åtvidaberg.

Foto: Lotta Willsäter

Åtvidaberg2021-08-26 06:00

Sverigedemokratierna i Åtvidaberg delade inlägget på sin Facebooksida under måndagen. En bild på en man som knäböjer i bön illusterar rubriken "Islamisterna flyr Åtvidaberg" med undertexten: "Tack vare SD:s granskning lämnar nu det islamistiska studieförbundet Ibn-Rushd Åtvidaberg." 

Josefin Nyström, distriktschef på Ibn Rushd Östra reagerar på utspelet.

– Att påstå att vi blivit bortkörda av SD är inte vår sanning, säger hon.

SD Åtvidaberg använder sig av uttrycket islamism, ett begrepp som kopplas samman med våldsbejakande extremism.

– Vi är ett studieförbund som jobbar med folkbildning inom det muslimska civilsamhället, säger Nyström och betonar att extremism inte hör hemma inom i folkbildning, varken inom Ibn Rushd eller annat studieförbund:

– Vi är noga med att man följer demokratiska villkor. Vi tar avstånd från åsikter som inte är demokratiska. Vi följer de syften som finns med folkbildning. Vi jobbar med föreningar som vill bilda sig inom ramen för demokratiska villkor i Sverige.

I sitt inlägg hävdar SD att partiet tagit kontakt med Ibn Rushd och ställt frågor om studieverksamheten i Åtvidaberg. Efter att SD ifrågasatt Ibn Rushd ska studieförbundet, enligt SD ha valt att" lägga ner sin verksamhet i Åtvidabergs kommun och flytta från kommunen."

Josefin Nyström bekräftar att hon haft mejlkontakt med SD i Åtvidaberg. 

– Det var längesedan, i oktober 2020. Jag fick frågor om verksamheten. Mejlkonversationen var respektfull från båda håll, säger hon.

Jan Svensson, gruppledare för SD i Åtvidaberg ger en annan bild: 

– Vi har under lång tid ställt obekväma frågor och verkligen legat på. De hade svårt att svara och nu finns de inte kvar i Åtvidaberg, säger han och menar att partiet fått svepande svar om verksamheten i Åtvidaberg. 

I inlägget skriver partiet att det är tack vare SD:s granskning som Ibn Rushd lämnat Åtvidaberg. Är det något som SD tar åt sig en ära av?

– Ja, det är så vi tolkar det. När frågeställningarna blev för svåra så valde de att inte engagera sig i Åtvidaberg.

Vad menar SD med att islamister lämnat Åtvidaberg? 

– Det är bara något vi använder i kommunikationssyfte. Det är vår tolkning att de sticker från Åtvidaberg när förbundet lämnat Åtvidaberg.

Jan Svensson kan inte uppge om några individer lämnat Åtvidaberg. 

– Det är förbundet som lämnat, upprepar han.

SD har under de senaste åren ifrågasatt kommunens stöd till Ibn Rushd. Under 2019 lämnade partiet in en motion till fullmäktige. I den ville partiet avveckla kommunens stöd till studieförbundet och pekade på kopplingar till Muslimska brödraskapet.

Motionen avslogs senare. Kommunalrådet Thomas Lidberg (S) återger ärendet:

– Vi kontrollerade utbetalningarna i samband med SD:s motion och kom fram till att studieförbundet uppfyllde de kriterier som Folkbildningsrådet ställer på förbunden. 

Till grund för beslutet att avslå motionen låg bland annat en nationell granskning av Ibn Rushds verksamhet.  Granskningen gjordes av en extern utredare, professor Erik Almå på uppdrag av Folkbildningsrådet. Bakgrunden var omfattande kritik mot Ibn Rushd, bland annat ifrågasattes förbundets demokratiska värdegrund.

Almå kom i sin rapport "När tilliten prövas" fram till att Ibn Rushd bidrar till att uppfylla målen för folkbildning. Rapporten gav samtidigt exempel på problemområden, som att Ibn Rushd undvikit vissa ämnen, till exempel anti-semitism och homofobi. Enligt rapporten fanns inga organisatoriska kopplingar till Muslimska Brödraskapet. 

– Vi gick till botten med detta i kommunen också, säger Thomas Lidberg och fortsätter:

– Vi kom fram till att Ibn Rushd bedrivs som vilket studieförbund som helst och att man efter utredningen jobbar med de felaktigheter som kommit fram.

SD har fortsatt att ifrågasätta kommunens stöd till förbundet.

– Vi anser inte att de ska ha några kommunala bidrag, säger Jan Svensson.

Sedan 2015 har kommunen bidragit med totalt drygt 144 000 kronor för verksamhet som bedrivits genom Ibn Rushd i Åtvidaberg. 

På kommunen svarar kulturutvecklare Maria Gullqvist att kommunen följer Folkbildningsrådets rekommendation att stötta folkbildning. Det sker genom Bildningsförbundet i Östergötland som sammanställer en fördelningsnyckel över stödet till de olika studieförbunden.

– Det är vår kvalitetskontroll. Vi förlitar oss på Bildningsrådet, säger Gullqvist.

Har ni fått några indikationer på tveksamheter kring Ibn Rushds verksamhet i Åtvidaberg och att det skulle bedrivas någon form av islamism i Åtvidaberg?

– Nej.

Josefin Nyström på Ibn Rushd uppger att studieförbundet haft samverkan med föreningen Ikra aktivitetsförening i Åtvidaberg fram tillslutet av 2019. 

– Föreningen har bland annat haft språkundervisning, skrivträning och körkortsteori i en lokal i Åtvidaberg. Idag har föreningen samverkan med ett annat studieförbund.

Det bekräftas av företrädare för Ikra i Åtvidaberg.

– Vi har samarbete med NBV nu, säger Mahamed Abshir, ordförande i Ikra. 

Han förklarar bytet med att samarbetet med NBV (Nykterhetsrörelsens Bildningsverksamhet) är bättre än med Ibn Rushd och att det handlar om ersättning för den lokal föreningen hyr av kommunen. 

Vad gör ni i föreningen?

– Vi har kulturprogram och språkträning. Vi träffas på helgerna.

På frågan om föreningen, som startade 2014 bedriver eller har bedrivit någon form av islamistisk verksamhet svarar Mahamed Abshir: "Nej, nej".

Han uppger att de medlemmar som är engagerade i föreningen är kvar, även efter att lämnat föreningen bytt studieförbund att samarbeta med.

– Vi bor alla kvar i Åtvidaberg.

En anhörig, Fardowsa Abshir ansluter till samtalet. Hon blir upprörd över SD:s utspel:

– Det är jättedumt, helt ärligt, tycker jag det. Vi vet inte om det finns eller har funnits islamister i Åtvidaberg. Det är som är att fråga om det finns terrorister i Stockholm. Vi vet inte. Och skulle vi veta hade vi varit oroliga, säger hon.

Inte heller Jan Svensson kan svara på om det finns islamister i den lokala föreningen. 

– Jag vet inte om de är islamister, säger han. 

 Thomas Lidberg är upprörd över SD:s inlägg på Facebook. 

– Deras skrivning är väldigt hård. Retoriken är grov. SD får det att låta som om de jagat iväg människor. Det är otäckt. 

Thomas Lidberg betonar att kommunen inte har kännedom om att det funnits eller finns någon islamiskt verksamhet eller religiös extremism i Åtvidaberg.
 

Islam och islamism

Islam är en av världsreligionerna. Anhängarna är muslimer, som kan tillhöra olika förgreningar eller vara sekulariserade. 

Islamism är ett samlingsbegrepp för politisk islam. Det kopplas till extrema och våldsbejakande ideologier, med syfte att islam ska tillämpas som samhällsordning. Anhängare kallas islamister.

Säpo har i uppdrag att skydda demokratin och motverka våldsbejakande extremism. Dit hör våldsbejakande islamism samt våldsbejakande högerextremistiska och vänsterextremistiska miljöer. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!