Under pandemin har Scanfil fått ställa om.
– Vi har delat upp fabriken i olika områden med tio, tolv anställda i varje område. Vi håller isär personalen. Man fikar områdesvis och på olika tider. Vi har till och med hyrt mer ytor för att få mer plats att sprida ut oss på, berättar Steve Creutz.
– Målet har varit att skapa en så trygg arbetsplats som möjligt.
På tjänstemannasidan har råden om hemarbete, om det varit möjligt, följts. Kundkontakter har så långt som möjligt skett digitalt.
Egentester gjordes under våren. Vid misstanke om smitta skickades hela produktionsområden hem i avvaktan på testresultat.
Trots att flertalet anställda bedöms vara vaccinerade, är det för tidigt att ställa tillbaka till normalläge, menar Steve Creutz.
– Vi ser ju sedan några veckor att smittspridningen går åt fel här i Östergötland, säger Creutz och konstaterar att Scanfils verksamhet i Åtvidaberg sysselsätter närmare 300 personer.
– Vi är ganska många här och har folk från olika delar av länet. Det är viktigt att följa smittläget och sjukfrånvaron. Just nu har vi, vad jag vet, inte några covidsjuka bland personalen. Vi har inte haft något fall sedan mitten av juni.
Scanfil fortsätter följa Folkhälsomyndighetens rekommendation i de allmänna råden om att så många som möjligt arbetar hemifrån.
– Så länge Folkhälsomyndigheten inte ändrar råden så följer vi dem. Just nu inväntar vi nästa steg och om det blir några förändringar efter den siste september. Förhoppningen är att vi ska kunna gå tillbaka och samla personalen igen, säger Creutz.
Hur har personalen som jobbar hemifrån det?
– Det har fungerat väldigt bra, men många vill tillbaka. Det är ensamt för många och man saknar varandra, även om man träffas digitalt.
En utmaning som flera av Scanfils hemarbetare kämpar med är den globala komponentbristen som drabbar industrin.
– Våra inköpare krigar på för att vi ska få hem grejer i tid. Det är brist på i stort sett allt, inte bara på halvledare, utan även plåt, plast och kablage.
Påverkar komponentbristen produktionen?
– Ja, vi har störningar nästan varje dag och vecka, men inte så som Volvo och Scania som fått stänga under viss tid. Vi har inte tvärstopp, men våra produktionsplanerare får jobba hårt och parera produktionen. Men vårt orderläge ser bra ut och våra kunder har behov av oss.