Kaféet på Bildningscentrum Facetten fylls av elever och lärare under onsdagseftermiddagen. Alla som ansluter har haft en uppgift under de senaste veckorna – att läsa Sandra Lindbloms ungdomsroman, vars huvudpersoner går på Facetten.
Boken handlar om ung kärlek och berör sexualitet, samtycke och relationer – ett kunskapsområde som också ingår i skolans läroplan.
– Alla på skolan har läst boken, säger Anette Hörström Johansson, lärare i svenska och samhällskunskap.
Hon berättar om det årliga läsprojektet, där elever på lektionstid läser samma bok. Dels för att få igång läsningen, dels för att naturligt samlas kring ett aktuellt ämne.
– Vi har haft jättebra diskussioner. Det har varit bra att luta sig mot det som händer i boken, det spelar verkligheten.
Sandra Lindblom hade sin gymnasietid på Facetten. Nu talar till eleverna i kaféet.
– Jag vill att man ska känna för karaktärerna i boken. Hur de är och hur de känner sig. Jag vill skriva om vanliga människor och om samhällsproblem, som våld, övergrepp och känslomässig utpressning. Jag vill också ge hopp, för det finns alltid hopp i slutänden, säger hon.
Sandra Lindblom delar med sig av fler budskap:
– Berätta om det som tynger. Man är alltid hjälpt av att berätta för andra. Utgå inte från andras förväntningar eller om andra dömer er. Var snälla mot er själva.
Hon talar också om skrivprocessen. Novalie Henriksson, 17 år som går andra året på samhällsprogrammet och har författardrömmar lyssnar noga:
– Jag har alltid gillat att skriva och velat blir författare sedan jag var liten, säger hon och berättar om lärare som uppmuntrat henne i skrivandet.
Sedan sommaren skriver hon på en egen bok, som handlar om obesvarad kärlek och drama. Hon inspireras av Sandra Lindbloms bok och ger en kort recension:
– Den är trovärdig och har ett viktigt budskap. Det är bra att den lyfter problematiska saker.
Klasskompisen Wilma Björk reflekterar kring relationerna i boken:
– Det finns bra kärlek och dålig, men även om den är dålig så finns det hopp.
Albin Zenkert, som går andra året på ekonomiprogrammet, har nästan läst färdigt boken. Han har lässvårigheter, men har valt att läsa istället för att lyssna boken.
– Man känner igen sig i boken, om livet som ungdom och relationer. Jag förstår syftet. Det går lättare att läsa om man är intresserad, säger han.