I april förra året lämnade Moderaterna i en motion till kommunfullmäktige. I den föreslås att det projektanställs heltidsmentorer på Alléskolan i åk 7-9 under ett läsår. Detta, menar M, skulle bidra till högre skolnärvaro, färre hemmasittare, och mer tid till för lärare att planera undervisning.
Anna Södergren (M) inledde debatten.
– Med heltidsmentorer blir elevernas resultat bättre. Det stärker också deras motivation, självkänsla och engagemang, sa hon.
De nackdelar som framkommit då andra kommuner har testat och sedan utvärderat effekten av heltidsmentorer är inget som sticker ut, menade hon. Istället är det farhågor som alltid uppstår när människor jobbar med andra människor.
Jenny Enerby (S) replikerade:
– Jag håller med om mycket av det Anna säger, men vi vet att det finns andra funktioner i skolväsendet som anses vara viktigare. Det finns ingen tydlig framgångsfaktor förknippad med heltidsmentorer. Det kan hjälpa till att minska stressen hos lärare, men det kan också bidra till att kontakten mellan lärare och elever minskar. Det behövs tid för att justera rollerna.
På detta svarade Anna Södergren:
– Jag tror att det går att hitta ett sätt att jobba med detta. Det finns människor i Åtvidaberg som har kompetensen.
Tommy Aarna (M) var nästa debattör i talarstolen.
– Vi är sämst i Östergötland och bland de tio procent sämsta i Sverige. Vi har inte ont om pengar, men vi har ont om elever med goda resultat.
Joel Edoff (KD) undrade varför majoriteten inte ville bifalla motionen och frågade efter deras förslag till att förbättra skolan.
– Vi har ganska hög lärartäthet i Åtvidaberg. Vi vill höja lärarrollen så att det pedagogiska och sociala stödet finns där, svarade Daniel Fredriksson (S).
– Vi kan inte nöja oss med att vara en medelkommun, var Joel Edoffs replik.
Mikael Wårhem (M) menade att elevernas utgångspunkt saknades i majoritetens resonemang.
– Vi har jättebra förutsättningar för bra skolresultat, men vi har inte bra resultat. Heltidsmentorer vore en knuff i rätt riktning. Det är ingen "quick fix" utan ett långsiktigt arbete för att få skolan att fungera bättre, sa han.
Jenny Enerby påtalade problemen med ökad frånvaro redan från förskoleklass. Hon menade också att retoriken kring elever generellt måste förändras.
– Vi måste visa att vi tror på våra ungdomar och vad de klarar av, sa hon.
Max Haienhjelm Andreasson (SD) menade att ungdomar tycker det är bra att skolresultat diskuteras.
– Och skolan måste styras, inte bara förvaltas, menade han.
Thomas Lidberg (S) sa att många sakkunniga och politiska ledningsgrupper kontinuerligt jobbar med frågan om hur skolan ska hanteras.
– Vi tror på vad vi gör, avslutade han sitt anförande.
Efter över en timmes debatt med ovanligt många enskilda talare gick ärendet till votering. Av de närvarande 34 ledamöterna yrkade 25 stycken avslag till motionen medan 9 stycken yrkade bifall. Utfallet blev alltså att motionen avslogs.
Ytterligare två motioner behandlades.
SD:s motion om drogtester på Åtvidabergs skolor avslogs med motiveringen att det skulle vara ett för stort ingrepp i den personliga integriteten. Även KD fick avslag, på en motion om förstärkt elevhälsa.
En motion från KD om inventering och klassificering av kommunens mark- och fastighetsbestånd blev besvarad. Den ska till viss del beaktas i kommande översiktsplan.