Saab-chefen Stina, 34, vägrar ge upp – driver eget företag

Hon kanske har lösningen som kan få barnfamiljer att släppa skärmar och umgås. Idén är hållbar, men håller den kommersiellt?
– Om inte, då får jag prova nästa grej, säger Stina Holmqvist, ingenjören som startade eget företag vid sidan av chefsjobbet på Saab.

Stina Holmqvist visar en av de boxar hon tagit fram i sin prenumerationstjänst. I denna djungelbox finns både spel och rekvisita på djungeltemat, samt masker som ska målas. "Maskerna får man behålla, men det andra skickar man tillbaka".

Stina Holmqvist visar en av de boxar hon tagit fram i sin prenumerationstjänst. I denna djungelbox finns både spel och rekvisita på djungeltemat, samt masker som ska målas. "Maskerna får man behålla, men det andra skickar man tillbaka".

Foto: Lotta Willsäter

Åtvidaberg2024-12-24 14:00

Nyheten i korthet

  • Stina Holmqvist, 34, utmanar sig själv som företagare med sin affärsidé, Together Quest, som syftar till att få barnfamiljer att släppa skärmar och istället vara tillsammans.
  • Hon startade företaget i början av året och arbetar med det på kvällar och helger, samtidigt som hon arbetar heltid på Saab.
  • Stina har blivit nominerad till Maria Pihl stipendium 2024, ett pris som synliggör kvinnligt ledarskap och entreprenörskap.

Stina Holmqvist slår upp dörren till villan, som ligger högt belägen i Åtvidaberg. Utsikten från trappan är vidsträckt. 

Efter rader av villor syns skogen som kantar samhället. 

– Ibland glömmer man bort att äta när man sitter vid bordet här, säger Stina Holmqvist när hon serverar kaffe i matsalen och blickar ut över dimmiga slöjor som tycks dansa över hustaken. 

Huset på höjden är byggt 1913. Det har rymd, högt i tak och generösa fönster som ger mycket ljusinsläpp. Hit flyttade Stina Holmqvist med sin sambo för tre år sedan. 

– Vi sökte hus inom 30 minuters omnejd runt Linköping. När vi kom hit första gången kände jag: här ska jag bo!

undefined
Stina Holmqvist flyttade till Åtvidaberg för tre år sedan. Hon beskriver att hon hittat sin drömhus: ! Vi sökte hus inom 30 minuters omnejd runt Linköping. När vi kom hit första gången kände jag: här ska jag bo!"

Det är här hemma som Stina Holmqvist funderar på sina företagsidéer. 

– Jag har alltid idéer i bakhuvudet och vill driva företag.

Till vardags är hon sektionschef på Saab inom en verksamhet som rör taktisk omvärldssimulering med mjukvaror för flygsimulatorer. 

– Jag jobbade under flera år i olika roller inom produktion och kvalitet, bland annat som kvalitetsingenjör, men bytte till att jobba med utvecklingsarbete. Det jättespännande och jättestort, jag har stor respekt för det. 

I botten är hon maskiningenjör med inriktning på industriell ekonomi och produktion. Hon har också läst processoptimering och förändringsledning. 

Det är mycket teknik på jobbet. Företagsidéerna rör sig i ett annat landskap.

– Jag vill bredda mig.

Tidigare i år startade hon eget, Together quest med en affärsidé om en prenumerationstjänst som löser frågan om hur man får barnfamiljer att släppa skärmar och istället umgås. 

– Det är en utmaning för många familjer. Många sitter framför skärmar på jobbet och i skolan. Sen kommer man hem och då sitter man med en annan slags skärm. 

Folkhälsomyndigheten lyfter i sin rapport "Digitala medier och barns och ungas hälsa" att symtom på psykisk och fysisk ohälsa är vanligare bland barn och unga som ofta använder digitala medier.

Forskningsresultaten visar att både total skärmtid och de digitala mediernas innehåll har betydelse för hälsan. Det kan leda till sömnproblem, depressiva symtom och negativ kroppsuppfattning.

Enligt rapporten beskriver barn och unga att det är lätt att fastna med digitala medier.

Stina Holmqvist framhåller en uppgift ur rapporten "Ungar och medier" från Statens medieråd 2021. Den visar att 43 procent av barn mellan 9 och 12 år lägger minst tre timmar om dagen på Internet.

– Vi borde välja vad vi spenderar tid på, men det inte en helt enkel utmaning att lösa. Om man plockar bort skärmar så kan barnen bli väldigt upprörda.  Då blir det ännu svårare i rollen som förälder. Jag vill hitta något som underlättar.

Hon funderade kring tjänster som löst ett hektiskt vardagsliv för barnfamiljer.

– Jag utgick från matkassen man kan beställa. Jag tänkte att man skulle få en kasse med lek, något som kan ersätta skärmar och som inte kräver att man hittar på eller köpa hem något eget.  

undefined
Stina Holmqvist, 34 år är uppvuxen i Eskilstuna. Hon blev tidigare i år nominerad och utvald som en av toppkandidaterna till Maria Pihls stipendium 2024. "Det handlar om att synliggöra kvinnligt ledarskap och entreprenörskap, bland kvinnor med anknytning till Eskilstuna. Jag tycker det är viktigt att man lyfter förebilder, ledarskap och entreprenörskap", säger hon.


Hon tog fram en serie boxar med utmaningar, som spel med tillhörande rekvisita och kreativa uppgifter för hela familjen.

– Tanken är att man får hem en box i månaden och sen skickar tillbaka den. Jag vill att det ska vara hållbart och att man får prylar i bruk och återbruk, istället för att bygga lager hemma av saker.   

Har detta koncept löst utmaningen? 

– Jag reflekterar konstant över detta. Men jag vet inte. 

Stina Holmqvist är uppriktig när hon säger att hon inte vet om affärsidén är rätt. Hon har inga pågående abonnemang för tillfället.

– Än så länge har jag inga tendenser på att jag hittat rätt koncept, men det är okej. Det är en utmaning att landa i det.

Hon resonerar vidare: 

– Det är en resa att lära mig själv om företagande och om mina idéer är en lösning eller inte.

Ser du det som ett misslyckande att din idé inte gett intäkter?

– Nej och jag kommer inte att ge upp. Jag kommer försöka hitta nya koncept. 

Hon har satsat sin tid, kvällar och helger och eget kapital  

– En del reser till andra länder. Jag lägger mina pengar på detta. Jag drar erfarenheter och minnen av det. 

Har du andra företagsidéer? 

– Ja, jag är ganska mycket den typ av person som tänker: Det där borde det gå att göra något av. 

undefined
Två stora sibiriska katter hör till familjen. Stina Holmqvist lyfter upp Rolf, som är nyfiken, stor och kramgo.

Hon vill spinna vidare kring idéer som bygger på gemenskap.

– Jag tänker mycket på hur man når ut med budskapet om att inte vara digital i en digital värld. Hur når man ut i bruset med det? 

En av familjens sibiriska katter, en vackert gråspräcklig herre som heter Rolf, hoppar upp på bordet en andra gång. Stina skrattar när han stryker sig mot block och penna. 

– Man måste våga testa och våga göra fel. Jag kommer fortsätta prova, fortsätta misslyckas eller lyckas. Om det inte går? Ja, då får jag göra nästa grej, säger hon. 

Drivkrafterna finns, både som chef som företagare. Hon har målet att kombinera dem båda.

– Jag vill hela tiden driva mig själv och växa. Jag utgår från ordspråket: "En drake lyfter bara i motvind".

Stina Holmqvist liknar det vid en känslan att det är som bäst när man tar sig förbi något som är lite läskigt och obekvämt.

– Det är en fantastisk känsla. Det gäller i alla lägen, när människor; individer eller i grupp, lyfter. 

Hon har stöd i sin process. Just nu är Stina en av sex adepter i Näringslivscentrums mentorsprojekt i Åtvidaberg och har matchats med Åsa Sörlin Tillmar, som också arbetar inom Saab och har erfarenhet av att driva företag vid sidan av arbetet.

– Det är värdefullt att kunna bolla idéer med henne och att under denna tiden få tips och idéer.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!