M vill ge fler unga chans att klara skolan

Andra kommuner har provat. Nu vill Anna Södergren (M) att Åtvidabergs kommun följer efter och under ett läsår testar heltidsmentorer på högstadiet på Alléskolan.

Anna Södergren (M) vill ge fler unga chansen att lyckas i skolan. Hon tror att införandet av heltidsmentorer på Alléskolan kan skapa förutsättningar för det.

Anna Södergren (M) vill ge fler unga chansen att lyckas i skolan. Hon tror att införandet av heltidsmentorer på Alléskolan kan skapa förutsättningar för det.

Foto: Lotta Willsäter

Åtvidaberg2023-05-04 11:00

I mars larmade skolledningen på Alléskolan om droger bland elever på högstadiet. Kort efteråt förde Moderaterna i Åtvidaberg fram förslag om så kallade heltidsmentorer på högstadiet. 

– Det behövs förändringar och nya arbetssätt, säger Anna Södergren (M) som vid fullmäktiges sammanträde förra veckan väckte en motion om att införa heltidsmentorer på försök på Alléskolan.

– Barn och elever är en viktig målgrupp som ska ges de bästa förutsättningar att bli så bra som möjligt och att utvecklas till ansvarsfulla medborgare som ska stå på egna ben och bidra till skattekollektivet. Tyvärr ser det inte rikligt ut så idag. 

Hon ger en bakgrund: 

– Psykisk ohälsa, låg måluppfyllelse och ökad andel som använder narkotika. 

I motionen pekar Anna Södergren på bara drygt varannan elev, 54 procent av avgångseleverna på Alléskolan 2022 var godkända i samtliga ämnen. Psykisk ohälsa bland tonåringar har ökat, likaså andelen elever som provat eller använder narkotika, uppger hon.

– Att klara sig igenom grundskolan och gymnasiet är en av de viktigast faktorerna för att förebygga utanförskap, då är tidiga insatser viktiga.

undefined
Anna Södergren (M) vill ge fler unga chansen att lyckas i skolan. Hon tror att införandet av heltidsmentorer på Alléskolan kan skapa förutsättningar för det.

Med heltidsmentorer kan undervisande lärare få avlastning, då mentorns roll blir att följa upp varje elevs måluppfyllelse, sköta kontakten med vårdnadshavare och den sociala kontakten med eleven, delta på elevhälsokonferenser, samverka med elevhälsoteamet och upprätta och följa upp åtgärdsprogram om en elev riskerar att inte bli godkänd i något eller flera ämnen. 

Mentorn ska även vid behov samverkar med andra, som polis, socialtjänst och 1357. 

– Heltidsmentorerna blir tydliga trygga vuxna i skolan. 

I motionen förtydligar Anna Södergren att de undervisande lärarna ska har fokus på undervisning, planering, rättning och en tät kontakt med mentorerna så att varje elev får rätt förutsättning att klara målen i skolan. 

– Det är också viktigt att undervisande lärare och mentorer tillsammans tar ansvar för att uppmärksamma elever som behöver extra stöd socialt eller i undervisningen.

Andra kommuner har testat och utvärderat heltidsmentorer. 

Bland de resultat som Anna Södergren nämner från andra skolor finns högre närvaro i skolan, färre hemmasittare, mer tid till att planera undervisning för lärare. 

Hon vill att kommunen inför mentorer under ett läsår och därefter följer upp resultat inför beslut om eventuell fortsättning. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!