Hösten 2022 räknar Trafikverket med byggstart av den tredje ombyggnadsetappen av väg 35, ett arbete om åtta kilometer väg som väntas pågå under tre år.
I dagarna har Trafikverket släppt sitt förslag till vägplan för sträckan på granskning. Planen utgår från behoven av ökad trafiksäkerhet och bättre framkomlighet. Risken för mötesolyckor ska minskas liksom risken för allvarliga avkörningsolyckor.
Henrik Pihl som är Trafikverkets projektledare för Rösten- Sandtorpet har svaren på hur det ska gå till:
– Det kommer att bli en mötesseparerad väg, en så kallad 2+1-väg med mittvajer. Vi gör också åtgärder mot viltolyckor och får till en trafiklösning med en helt ny trafikplats för Grebo, sammanfattar han.
Sträckan är olycksdrabbad, främst när det gäller vilt. Mellan åren 2010 och 2018 registrerades 243 viltolyckor och trenden visar att antalet viltolyckor ökar. I december 2019 skedde en dödsolycka när en ambulans kolliderade med en hjort.
– Det ska bli viltstängsel utmed vägen, säger Henrik Pihl.
Samtidigt görs insatser för att inte låsa in populationer av vilt på varsin sida om vägen. Mellan Rösten och Redinge ska en viltbro byggas. Efter Grebo mot Linköping till ska en viltpassage anläggas. Det innebär att viltstängsel upphör på en kort sträcka.
– Det finns en sådan anläggning i Småland. Modellen har visat sig vara lyckad.
Men är det inte risk för kollision med vilt vid passagen?
– Det kommer att sättas upp varningar där det kan förväntas komma korsande djur.
För djur som trots stängsel, bro och passage tar sig in på vägområdet ska det byggas särskilda uthopp i viltstängslet.
Vägplanen anger också en omläggning av 35:an om 1,5 km i höjd med Redinge. Här läggs vägbanan över Grebo IK:s fotbollplaner för att ge plats för en helt ny trafikplats med bro för trafik till och från Grebo samhälle och med omstigningsplats för busstrafik samt parkering för pendlare.
– Den stora puckeln har varit att hitta en bra trafiklösning i Grebo. Vi är involverade i att hitta ny plats för fotbollsplan åt Grebo IK.
Hastigheten på den nya vägen planeras med vissa undantag till 100 km/h.
– Tanken är att trafikflödet ska bli bättre och att man genomsnittligt ska kunna hålla högre hastighet, säger Henrik Pihl,
Den totala kostnaden för etappen beräknas till 218 miljoner kronor.