Det är kommunens förtroendevalda revisorer som tagit initiativ till en granskning, "Verkställighet av fullmäktigebeslut?".
Uppdraget gick till PwC som inledde granskningen med en fråga: "Är de beslut och uppdrag som kommunfullmäktige har fastställt genomförda?".
PwC har granskat dokumentation, protokoll, styrdokument och gått igenom beslut som de förtroendevalda revisorerna valt ut för en närmare granskning.
Granskningen visar att formerna för att följa upp och bedöma effekter och nytta av beslut och uppdrag, som både fullmäktige och kommunstyrelsen fastställt, behöver ses över. Därtill både utvecklas och struktureras.
PwC noterar i sin granskning att fullmäktiges demokratiberedning tidigare konstaterat att: "det inte sällan blir så att politiska beslut inte följs upp eller utvärderas i tillräcklig omfattning."
Inom kommunen finns idag olika metoder för uppföljning och internkontroll. PwC påpekar att det bland annat görs olika tolkningar av vad som ska kontrolleras och vilka politiska organ som ska omfattas av kontroll.
De förtroendevalda revisorerna skriver nu till både kommunstyrelsen och fullmäktige med anledningen av granskningen.
I sin skrivelse påpekar revisorerna att formerna för uppföljning bör ses över och utvecklas. För internkontrollen finns behov av att se över planering, genomförande och uppföljning.
Det noteras också att demokratiberedningens bedömning inte tagits omhand i den kommunala organisationen.
Kommunstyrelsen ska svara senast i oktober i år.